Dermatologisk regresjon

En gang i min grønne ungdom var det noen som beskrev årsaken til kviser som prosessen der «all ondskapen skal ut». Svært pedagogisk, selvsagt, å si slikt til et lettpåvirkelig pikebarn. Av en eller annen mystisk grunn husker jeg det fortsatt – skjønt, jeg har glemt hvem som sa det (hva er det med hva vi husker? Jeg kan ennå huske de mest trivielle ting fra sikkert 20 år tilbake i tid, at jeg svarte feil i en time på barneskolen eller da 20 år gamle meg sa takk i stedet for værsågod til han kjekke gutten i baren. Hvorfor? Hvorfor?).

Uansett. Jeg har fått en del kviser i det siste. Og det er jo kjekt når man har passert 30, at den ene tingen man i alle fall burde slippe – tenåringshud – er på retur. Så ubrukelig! Jeg er svært lite imponert over hormonene mine for tiden. Hva er det de tror de driver med? Men så kom jeg til å tenke på dette med ondskapen (lurer forresten på om det var mamma som sa det? Hun pleier jo å si ting jeg ikke vil høre). Er det derfor? Er jeg inne i en renselseprosess der jeg renses for alle lyter? Hvis så er tilfelle kan dette ta tid.

En annen mulighet er selvsagt at kvisene skyldes de mengder kaker jeg har satt til livs de siste ukene.

  1. #1 by Rullerusk on september 28, 2011 - 7:18 am

    Replikken «all ondskapen skal ut» høres veldig kjent ut. Tror jeg leste det i en eller annen fjortisbok? Jeg er er ihvertfall glad for at jeg i min uskyldige ungdom trodde at kviser og trøblete hud var noe som hørte tenårene til. Hvis jeg hadde visst at det var noe som kom til å plage meg også i voksen alder (skjønt i langt mindre grad) hadde jeg kanskje gått inn i en depresjon, vurdert å likegodt skrelle av huden av med ostehøvel, gå til innkjøp av burka (ikke at noen visste hva en burka var på midten av 90-tallet) eller noe annet drastisk.
    Jeg finner det dypt urettferdig at nå som jeg er kommet i en alder der smilerynkene blir stadig tydeligere, så skal jeg fortsatt fra tid til annen få fjortiskviser. Å være gravid hjelper heller ikke. Gravidhormoner = fjortiskviser. Her gjør jeg den nærmest ultimate voksne og kvinnelige tingen, bærer fram nytt liv, og takken er å se ut som en fjortis (selv om det nå, ca 6 måneder på vei, begynner å bli litt bedre).
    Konklusjonen må vel bare bli at huden er et lunefullt organ som liker å holde oss på tå hev.

    • #2 by slikejenter on september 28, 2011 - 7:46 am

      Ah, kanskje vi har lest den samme boken? Ja, husker virkelig ikke hvor jeg har det fra.

      Men det er uforståelig at ikke disse kvisene kan holde seg unna når man har passert 25. Nå var jeg kanskje ikke så voldsomt plaget av kviser som tenåring (selv om jeg syntes det da), men like irriterende er det nå. På plussiden har jeg mer penger jeg kan bruke på bedre sminke og hudpleie.

  2. #3 by Ane on september 28, 2011 - 8:23 am

    Helt praktisk: Mine voksenkviser ble dramatisk mye bedre med en sinktablett om dagen🙂

    • #4 by slikejenter on september 28, 2011 - 8:55 am

      Strålende, et godt tips🙂

  3. #5 by Kamelryttersken on september 28, 2011 - 8:30 am

    Går for varianten med at det er all jævelskapen som skal ut. Mye bedre at den kommer ut i små porsjoner slik, enn å la det gå utover omgivelsene i form av verbale blomster, ufordragelig oppførsel eller fysisk vold.

    Lurer på om det var det Ask Burlefot tenkte på når han var på sin første date med et digert ufyse på nesen? (I Agnar Mykles «Sangen om den røde rubin»)

    • #6 by slikejenter on september 28, 2011 - 6:25 pm

      Ja, en del av meg tror på det. Og sånn sett er det jo greit, at det er kviser og ikke noe verre. Men har for sikkerhets skyld smurt meg inn med en ansiktmakse som lukter noe antiseptisk .Den som lever får se.

      Ellers så har vel jeg og mange andre opplevd, som Ask B., at disse kvisene alltid kommer på verst tenkelige tidspunkt. Sikkert Agnar Mykle også😉

  4. #7 by sukkerspinnet on september 28, 2011 - 9:28 am

    Men det ER ondskap. Onde, onde kviser!

  5. #9 by AM on september 28, 2011 - 1:46 pm

    Ja, HVA EEER det med kviser som kommer etter 30? Har ikke hatt så mange kviser som etter jeg ble 30!! Det er nok et resultat av litt vektnedgang og stress da, men allikevel. Kan jeg ikke få fri snart? Sinktabletter var et godt tips fra Ane🙂

    • #10 by slikejenter on september 28, 2011 - 6:26 pm

      Synes hormoner som forårsaker noe så ulekkert som kviser kan gå å ta seg en bolle. Med en gang.

  6. #11 by Siven on september 28, 2011 - 1:59 pm

    Jeg stemmer nok for kakene..

    Men kan også informere at jeg merket stor bedring da jeg sluttet med renseprodukter og bare bruker vann (ja, er klar over at det er bakvendt og trolig ikke fungerer for alle).

    Høst er også noe dritt når det kommer til hud.

    Lykke til!

    • #12 by slikejenter on september 28, 2011 - 6:27 pm

      Ja, nå er festen over, det er ikke kake igjen, og jeg håper på snarlig bedring🙂

Legg igjen en kommentar

