Baby talk

Jeg har kjent på en ny, og dermed litt småskummel følelse i det siste. Det at jeg har TID til å sitte og kjenne på alle mulige følelser sier kanskje litt om mine fritidsproblemer, men det får nå så være. En ny følelse, dere. Som jeg har kjent på:

Jeg har bittelittegranne lyst på en baby.

Der. Jeg sa det, eller skrev det, publiserte det og sendte det ut på verdensveven. Enda skumlere å se det sånn på trykk.

Jeg har brukt mye av min singel-ego-tid på å finne ut hvorfor. Jeg har aldri pleid å ha bittelittegranne lyst på baby, snarere tvert i mot. Det er noe jeg mer eller mindre aktivt har forsøkt å unngå i hele mitt voksne (og seksuelt aktive) liv. Jeg skal aldri ha barn, har jeg eplekjekt erklært. Men nå er ikke tanken like fremmed lenger. Og det kjennes merkelig. Jeg tror på følgende hovedårsaker:

1. Flere av venninnene mine har fått særdeles lite plagsomme barn som i tillegg er veldig søte. De gjør rare ting og er lette å underholde (babyene, altså, ikke venninnene). Uskumle babyer. Når jeg løfter på dem blir jeg glad (og de også). Glad er en god følelse. Glad er bra.

2. Jeg vil ikke dø gammel og ensom uten barn og barnebarn. Gammel og ensom er kjipt. Gammel og omgitt av koselige folk er bra.

3. Jeg tror jeg hadde blitt en kul mamma. Dette er en ren hypotese jeg ikke får testa ut før det er for sent. Learning by doing it. Litt urettferdig for forsøkskaninen – altså barnet – men hvor ille kan det på en måte bli? Kul mamma er bra.

4. Å få en baby står på lista mi over ting det hadde vært utrolig fascinerende og gjort i løpet av livet. Jeg blir ikke ulykkelig hvis det ikke skjer, men jeg tror på at det kunne vært kult. Fascinerende er bra.

5. (Kanskje mest åpenbart) Etter å ha lest de første fire punktene slår det at jeg definitivt trenger å bli mindre sentrum i mitt eget univers. Det fikser babyen, tror jeg. Mindre egosentrisk – bra.

Ja, jeg vet ikke med dere, men for meg var dette særdeles oppklarende. Hvis jeg engang finner en mann som jeg trives så godt med at jeg har lyst til å ha ham i livet mitt på ubestemt tid, og hvis det i tillegg hadde klaffet sånn at han hadde hatt det på samme måte, kan det hende at det blir en baby. Hvis og om og når, altså.

  1. #1 by Bergljot on august 18, 2011 - 11:03 am

    Jeg tror også at du blir en kul mamma.

  2. #2 by slikejenter on august 18, 2011 - 11:11 am

    Nååh, Berglijot (min nye favorittperson)! Da er vi to😉

  3. #3 by nadja on august 18, 2011 - 12:48 pm

    Definitivt en kul mamma.

  4. #4 by Tenkerbell on august 18, 2011 - 2:11 pm

    Å herrejesus, det er som å lese meg selv🙂 Bare at jeg har funnet den der mannen, noe som gjør det enda nærmere og mye skumlere!

    Men hvis tantebarna mine er noen slags indikasjon på hvilken type barn jeg kan tenkes å produsere kommer det til å gå fint så snart de begynner å snakke og dermed forstår hva som blir sagt til dem. Tiden før tror jeg kanskje jeg setter bort til Gartneren, som forholder seg til levende individer som ikke snakker til daglig. Jepp, god plan, tenkte jeg før jeg igjen kastet meg over skrivebordet🙂

    For øvrig pent skrevet, som alltid🙂

    • #5 by slikejenter on august 19, 2011 - 7:16 am

      Takk🙂 Og jeg sier som en eks drømmende sa en gang: Å få et barn med noen man er glad i og har lyst til å leve sammen med – det tror jeg er helt fantastisk (han hadde fått en barn med noen han i-k-k-e ville leve med).

  5. #6 by SiriV on august 19, 2011 - 6:21 am

    Skulle lysten gå fra bitteliten til litt større, eller på noen annen måte vokse ukontollerbart, kan du jo skaffe deg et kjæledyr. Pinnedyr, kanin, ilder, fisk, fugl, de kommer alle fasonger.

    Jeg og kjæresten (eller «samboeren», som han insisterer på at jeg introduserer han som) har hamstere nå. Hvis de dør en naturlig død, kan vi kanskje oppgradere til kanin. Og så blir det hund. Og kanskje det blir baby etter det. Eller en ponny.

    • #7 by slikejenter on august 19, 2011 - 7:18 am

      Hamstere dør vel naturlige døder litt fortere enn de fleste andre dyr (vet lite om pinnedyrets biologi, dog). Jeg egner meg nok ikke så godt som kjæledyr eier, jeg er litt for distre og selvopptatt. Og allergisk. Men jeg har alltid hatt lyst på hund. Kan bli hund når jeg får større leilighet. Jeg vil nemlig ha en STOR hund som jeg kan gå turer med.

  6. #8 by Elri on august 19, 2011 - 7:56 am

    Baby og dødsangst/livsgnist. Godt. Jeg tenker, at i tillegg til alt det andre om å ha babyen og sånn etterpå, og se den vokse opp og bli stor, det må jo være fantastisk (og superkrevende), så er vel det å være gravid og føde et barn noe av det mest ekstreme et menneske kan gjøre, det er HELT HELT HELT rått. Det er en av grunnene til at jeg håper jeg engang skal få barn. Skremmende og vidunderlig på en gang. Skikkelig på kanten, samtidig som at folk gjør det hele tiden. Helt mirakuløst. Sånn er livet, liksom. SÅNN!

    (som du skjønner, dette er noe jeg ikke tar lett på.)

    God helg!

    • #9 by slikejenter on august 19, 2011 - 8:26 am

      Jeg er helt enig. Det er (supposedly) helt naturlig, samtidig som det for meg framstår som helt VILT. Jeg tar ikke lett på det heller, og jeg tenker sikkert ALT for mye på det (særlig siden dette virkelig ikke er på blokka over «things to do today».

      God helg til deg også🙂

  7. #10 by Glamourlegen on august 19, 2011 - 9:29 pm

    Som nevnt over, pent skrevet, nok en gang🙂

    Nå er vi jo veldig like (som jeg kan ha nevnt på en stalker-ish måte en gang eller to eller hundre; apropos kortvoksthet og støvlettlegger og tilfeldige episoder), og jeg har hatt min (veldig lange og grundige) villkvinneperiode, og levd på nøyaktig (om ikke enda mer slutty) måte som deg. Men. Nå er jeg på et litt annet (annet, ikke bedre!) stadium enn deg. Nygift (for to uker siden i morgen – heia Sukker!), på leilighetsjakt, og viktige kriterier (annet enn plass til middagsselskaper med mulighet for musikk og rai-rai og balkong) er f.eks flere soverom, og plass til barnevognparkering på bakkenivå og bleieskuff på badet. Vi har PLANER, med andre ord. Viktige, store, livsomveltende planer, både på grunn av et ønske om noe stort og ubegripelig, på grunn av en tikkende klokke, og på grunn av at vi kan ha godt av å skifte fokuset over på noe annet enn oss selv. Av en eller annen årsak er navnediskusjoner mye hyggeligere enn tanker på bulemage, inkontinens, bleieskift (visste du at disse nylagde skapningene driter seg ut i snitt 8 ganger om dagen??), søvnmangel og brystspreng og TOTAL alko-avholdenhet?? (Sukk, særlig til den siste.)

    Usammenhengende, vet det, men du vekker, med dine fine oppdateringer, mange tanker og refleksjoner. Aldri slutt med blogginga!🙂 Det morsomste ved Frøken Makeløs sin blogg er de gamle innleggene fra singellivet! Men rett-fra-levra barselsgreiene er nyttige å ta med seg de også, vi trenger sånne som dere to flotte jentene her ute i nettosfæren!

    Så jeg tror at det jeg ville si, hvis jeg måtte fatte meg i korthet, er følgende: Flott post. Gjenkjennelse. Kudos. Takk for den. Kjør gutta hardt, på vegne av oss indisponerte. Og takk for bloggen!🙂

    • #11 by slikejenter on august 20, 2011 - 2:25 pm

      For en herlig kommentar! Nå ble jeg skikkelig glad. Det er fint – og merkelig – å oppdage at folk leser det jeg skriver, liker det, og til og med kjenner seg igjen.

      Har en sterk følelse av at også du blir en innmari kul mamma når den tid kommer. Det eneste sikre i livet (rent bortsett fra at vi skal dø, men det kan vi ikke gå rundt å tenke på hele tiden) er at alt er forgjengelig. Det er både fint og trist og tenke på. Mest fint, egentlig, for da får vi hele tiden nye opplevelser og erfaringer.

      Gratulerer på etterskudd med giftermålet! Så fantastisk. Og lykke til med … vel – livet, egentlig. OG fortsatt god helg🙂

Legg igjen en kommentar

