Slike dater (17)

Jeg har et ambivalent forhold til ivrige menn. På den ene siden bringer de verden videre. Vi kan bare innrømme det, jenter – skulle alt initiativ ligget hos oss hadde ikke overbefolkning vært noe problem noe sted i verden – tvert i mot. Likevel er det noe med ivrige menn – aka tilgjengelighet – som er en l-i-t-e-n anelse usexy.

Jeg vet nemlig det at å forveksle utilgjengelighet med kvalitet skaper frustrasjon på linje med Words stavekontroll eller den nye facebook-chatten. Så jeg kjemper mot alle naturlige impulser. Do the opposite. Gi dem en sjanse, ja kanskje til og med to. Eller tre (tre holder, det får dog være grenser).

Men la meg komme til poenget. Det var en av de få fine soldagene i Oslo i sommer. Jeg skulle vekk den helga og hadde presset inn en mini-date med …ja, hva skal vi kalle ham… Old Man River? Han er ikke pensjonert, men en del år eldre. OMR altså. For short. Jeg hadde egentlig ikke tid, men han var såpass insisterende at jeg lot meg overtale. Du hører entusiasmen, ikke sant?

Men da han satt der med solbriller, farris og en avis tenkte jeg hmmm du er jo ganske kjekk. Og da han måtte vikle meg ut av sekk, veske, ipod og gud vet hva jeg hadde surret meg inn i skjønte jeg at dette ville blir … ikke verst. Jeg drakk hvitvin og han en øl- Jeg fortalte pinlige historier om meg selv og han lo. Dette flyter, tenkte jeg begeistret. Morsomhetene mine ble imidlertid avbrutt av en jente som plutselig sto ved bordet.
-Kjenner ikke jeg deg?
Jeg kikket opp på henne, og da hun tok av seg solbrillene dro jeg kjensel på en venninnes venninne jeg hadde møtt noen ganger. Hva hun het husket jeg derimot ikke.
-Hei, joblet jeg overkompenserende og ga henne en klem. -Lenge siden!
-Ja, det må jo være et par år siden. Jeg hører du har giftet deg, gratulerer!
Jeg ble målløs et øyeblikk, og i sidesynet mitt ble ikke OMR særlig imponert. -Neineinei, sa jeg og lo, -du tenker på Kristine. Jeg har ikke giftet meg. Og jeg skjønte at hun nok heller ikke husket hva jeg het, eller noe som helst om meg. Likevekt. Vi vekslet noen ord og hun gikk.

OMR og jeg lo godt av episoden. Og da jeg skulle gå, fulgte han meg og bar bagen min. Hyggelig. Høflig. Da han gikk erklærte han at han gledet seg til å treffe meg igjen. Fortsatt ivrig. Fortsatt greit.

Da han en uke senere antydet at han ville smyge seg inn på venninnehelga mi ble det full stopp i mitt følelsesapparat. Og nå har jeg lært: det er ingen vits i å forlenge prosessen: I’m just not that into him. Så jeg glemte å svar på meldinga. Jeg ignorerer samvittigheten. Og de sugemerkene var det ikke han som lagde.

  1. #1 by Sukkerspinnet on august 9, 2011 - 8:05 pm

    Jeg har savnet deg (og blogginnleggene dine)! Velkommen tilbake!
    ❤!!

    • #2 by slikejenter on august 10, 2011 - 7:19 am

      Takk o takk! Det er hyggelig å ha vært savnet🙂 Jeg har savnet å blogge. Litt i alle fall. Savnet å skrive, uansett.

  2. #3 by @MariaYawa on august 10, 2011 - 12:16 am

    Hurra! Gleder meg til å høre om han som lagde sugemerkene jeg! Og ja til flere kallenavn! OMR er jo rett og slett fantastisk.

    • #4 by slikejenter on august 10, 2011 - 7:22 am

      Hmm, ja, han ja… Det er ikke så mye å si om han annet enn – jo et par ting kanskje han blir et lite innlegg. Sugemerker er så innmari 1995 (for meg) at jeg ikke helt kan tro jeg går rundt med det. Hvem lager det liksom? Jo, jeg vet jo om en…

  3. #5 by Kamelryttersken on august 10, 2011 - 10:17 pm

    Du vet hvorfor eldre menensker ikke håper høyde?
    Old Man River

    Det var dagens tørre

  4. #8 by plosiv on august 11, 2011 - 10:45 pm

    Aaah, du dater og jeg smiler (selv om det jo ikke gikk så fint, det er kanskje ikke fint av meg å smile da, men jeg må jo smile når du blogger om dater).

Legg igjen en kommentar

