Good karma

Feng shui. Smak litt på ordene. Feng. Shu-ey. Jeg tror i alle fall det er sånn det uttales. Det høres fint ut, synes jeg. Rolig. Melodiøst. For noen år tilbake var jeg veldig opptatt av det. Eller – veldig er kanskje å ta i. Men jeg lånte en bok på biblioteket og leste den relativt grundig. Jeg hadde akkurat flyttet, og ville innrede rommet mitt på best mulig vis. Nå hadde jeg såpass liten plass at feng shui ikke var den mest praktiske av filosofier, og senga ble stående på skeive fordi det visstnok var særdeles lite smart å dytte den inn i et hjørne. Søppelbøtta var vanskeligst å plassere, minnes jeg, for man ville ikke sette den på feil sted og dermed bringe skrap inn i livet sitt ad omveier. Det pleier å komme nok av den slags uansett.
Anyways. Etter hvert glemte jeg hele greia, jeg fikk meg kjæreste og var mer opptatt av at senga skulle stå lengst mulig vekk fra veggen inn mot stua – der inne hørte de allerede mer enn nok.

Nå derimot, er jeg inne i en ny steam. Den er ikke feng shui, men den er inspirert både av kristne verdier (gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg), klassisk selvhjelpsfilosofi (utstrål det du vil ha tilbake) og kardemommeloven (man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre som man vil). Det har gitt seg utslag i følgende faktiske forhold:

• Et ryddig(ere) hjem. Noen Underbar Clara blir nok aldri jeg, men litt oftere støvsuging, litt oftere rydding, litt oftere vasking, litt flere potteplanter, litt mer feeling.
• Et ryddigere kontor. Papirer må ikke flyte vilt og bøkene kan stables.
• Nytt sengetøy. Kvitter meg med gammelt ræl i farger jeg ikke liker.
• Nytt undertøy. Agent Provocateur og jeg skal sammen sørge for at stilen er på plass også under klærne.
• Et mer fristende kjøleskap. Mer grønnsaker. Mer orden. Mer tupperware.

Alt dette skal bidra til et roligere sinn, mer oversikt og bedre innsats på jobb, mer sex (god sengekarma), bedre utstråling og et sunnere meg.

Yes, I can.

  1. #1 by Ane on juli 6, 2011 - 7:53 pm

    Heia!

  2. #3 by astarkvedja on juli 6, 2011 - 8:04 pm

    Hvordan funker det på sjelens ro og velbehag så langt? Jeg innser nå at jeg i litt for stor grad har benyttet meg av den gyldne regel i leiligheten, noe som innebærer at jeg aldri kaster noe, fordi jeg ikke liker å bli dumpa sjøl. Hvem vil ende opp i en konteiner, liksom? Jeg tror ikke jeg har valgt den smarteste filosofien, nå som jeg tenker over det.

    • #4 by slikejenter on juli 6, 2011 - 8:22 pm

      So far, so good. Jeg har store problemer med å kvitte meg med ting som fortsatt virker, men nå greier jeg i alle fall å kaste mer av emballasjen. Dessuten har jeg ferie og er derfor fylt av velbehag (og snørr, da jeg dessverre også har pådratt meg en festivalforkjølelse). Skal holde dere oppdatert.

  3. #5 by sukkerspinnet on juli 7, 2011 - 2:10 pm

    Tupperware og Agent Provocateur er nok en utmerket kombinasjon for et bedre liv😉

Legg igjen en kommentar

