According to the American Heart Association, nicotine addiction has historically been one of the hardest addictions to break, while the pharmacological and behavioral characteristics that determine tobacco addiction are similar to those that determine addiction to drugs such as heroin and cocaine.

Jeg vet ikke om du noengang har røkt sigaretter? Vært avhengig av å tenne på, innhalere. For meg handlet det ikke bare om det fysiske behovet. Røyking gjorde meg roligere, det var noe å holde fast i, noe å ta fram når jeg var glad eller lei meg. Det var vanskelig å slutte, men det gikk. Og det kjentes bra til slutt. Og nå? Nå kan jeg ta noen trekk en kveld og lar det bli med det. Jeg elsker fortsatt lukta. Når noen tenner en røyk og spør «plager det deg?», smiler jeg alltid og sier «nei, jeg er litt rar men jeg liker lukta av sigarettrøyk».

Uansett. Det hadde vært søndag. Og etter søndag kommer mandag. Jeg burde kanskje kjent meg brukt. Eller billig. Eller hatt en eller annen negativ følelse. Ikke faen.

Jeg følte meg uovervinnelig. Flott, sexy, sterk, staselig. Ja, i den grad ei lita snelle kan være akkurat dèt. Jeg spilte høy musikk og smilte lurt til han kjekke på bussen. Jeg skrøt til alle venninnene mine av erobringen min (i alle fall til de som tåler å høre sånt).

-Teorien stemmer, fastlo jeg eplekjekt. – Kuk fordriver faktisk kuk. Et kor av samstemte jenter var skjønt enige. «Bra!», «Fint for deg», «Kjør på, jenta mi!».

Så lenge var Eva i Paradis.

Jeg var på midtukefest da det tikket inn en sms fra Søndag. «Skal vi finne på noe i morra?»

Det var da jeg husket det. Og verre – jeg kjente det i magen. Hvordan det hadde vært og hvordan jeg hadde blitt. Hvordan han var vanedannende som nikotin, og alt jeg hadde lyst på var røyk. Og selv om jeg visste det ikke var bra for meg, greide jeg ikke å slutte.

Jeg viste meldinga til ei venninne- Hun ser på meg og sier:
-Hvis du tenker på det er det for seint. Ikke gå den veien. Ikke med ham. Ikke en gang til.

Jeg gikk ikke den veien. Men da det kom ei melding til et par dager etterpå var det like før jeg sprakk. Da tilkaller man forsterkninger.

Kopper med svart kaffe. Venner.
-Du den kuk-teorien din?
-Ja?
-Den funker jo.
-Jeg vet. Litt for bra kanskje?
-Mmhm. Så nå trenger jeg en til.
-En tredje kuk? For å fordrive den andre?
-Jepp.
-Jeg tror det er dette de kaller en ond sirkel.
-En sirkel i alle fall.
-Nå fikk jeg lyst på røyk. Pokker.

,

  1. #1 by sukkerspinnet on juni 7, 2011 - 11:41 am

    Noen ganger trenger man bare en eneste melding for å sprekke. Men da er det jo bra at kuk fordriver kuk! Håper du har ubegrenset tilgang til nye og bedre!😉

  2. #2 by Maria on juni 7, 2011 - 2:00 pm

    Sier meg enig med sukkerspinnet, jeg😉

  3. #3 by Alt godt on juni 7, 2011 - 2:21 pm

    Du ,må ha ein ny ein, ja, heilt klart! Kunsten for å overleve er å ikkje ha fritidsproblem.😀

Legg igjen en kommentar

