Blikk som sier mer enn tusen ord

Dette skal jeg passe meg for, kjenner jeg.

«Stygge blikk» er noe jeg hyppig og uforvarende sender ut, litt som ukvemsord fra en person med Tourettes syndrom.

Jeg ser stygt på gamle damer som somler i kassekøen, damer i overgangsalderen som surt insisterer på at veska (eller sekken – middelaldrende damer går overraskende mye med sekk) skal ha eget sete på bussen, små barn som roper uten grunn, gamle menn som lukter vondt (på bussen, bare der kommer jeg nær nok), unge gutter i alle aldre som sender sleske blikk på miniskjørt-dagene (jeg tror i alle fall det er sleske blikk de sender, her er det rom for tolking), forretningsmenn som tror de må komme først overalt. Alle som nyser og hoster uten å holde seg for munnen.

Bare et tidsspørsmål før noen måker til meg, altså.

  1. #1 by astarkvedja on februar 25, 2011 - 10:49 am

    Samme her. Av og til gjør jeg det på tull, hvis f.eks. kjæresten min har tatt den siste sjokoladebiten (Gud forby). Da supplerer jeg med knurring langt bak i halsen. Veldig «Ling fra Ally McBeal».

    • #2 by slikejenter on februar 25, 2011 - 11:00 am

      JEg lurer på om jeg kanskje ser litt olm ut. I alle fall kan jeg se «livsfarlig ut» hvis jeg tenker på noe som irriterer meg og tilfeldigvis ser på en eller annen stakkar samtidig. Ilflg min søster.

      • #3 by astarkvedja on februar 25, 2011 - 3:16 pm

        Samme her. Hvis jeg er konsentert, blir jeg ofte spurt hvorfor jeg ser så olm ut. «Var det noe jeg sa?»

  2. #4 by koffeine on februar 25, 2011 - 11:24 am

    Jeg sender stygge blikk til damer med pelskåper.

  3. #6 by Maria on februar 25, 2011 - 12:51 pm

    Hoho, kjenner meg igjen fra mine glansdager(?) på ungdomsskolen her, altså. Har selv vært vitne til en heftig catfight grunnet stygge blikk fra den ene jenta til den andre – når de passerte hverandre i gangen! Helt utrolig, og av en eller annen grunn veldig underholdende… Hmmm..

    • #7 by slikejenter on mars 1, 2011 - 11:01 am

      Egleren i meg tenker også at slikt er veldig underholdende 😀

  4. #8 by anne on februar 25, 2011 - 1:25 pm

    Oioi! Jeg er veldig god på blikking, om jeg skal si det selv. Venstre øyebryn har gitt mangt et nådestøt opp igjennom åra, til stor glede for mine venner. Heldigvis omgås jeg ikke ungdomsskoleelever, så jeg kan fortsette mitt blikkevirke uten alt fo stor risiko for å bli banket opp, hehe!

    • #9 by slikejenter on mars 1, 2011 - 11:00 am

      Nei, det er jo ikke så mange skoleelever i min omgangskrets heller (Takk for det ellers hadde jeg nok vært i daglige slåsskamper). Men trenden kan jo spre seg.

  5. #10 by Frøken Hamilton on februar 27, 2011 - 5:17 pm

    Min konklusjon er at din «blikking» av alle nevnte kategorier er fullstendig på sin plass! Det er rett og slett din plikt som menneske. Så kan man bare håpe at disse grisete,travle eller noe tanketomme personene tar ditt stygge blikk til seg og endrer sin atferd for the future being 🙂
    Jeg «blikket» en apotektekniker på St. Hanshaugen,fordi hun var så umåtelig treg til ekspedere. Hun så det, og lo av meg. Flaut og komisk 🙂

    • #11 by slikejenter on mars 1, 2011 - 10:59 am

      Hehe, ja man vil jo ikke nødvendigvis bli oppdaget mens man blikker i vei. Det blir litt dumt. Samtidig: Kanskje er det slik vi kan påvirke. Hehe.

Legg igjen en kommentar

