When we talk about understanding

Jeg var kald eller å ha sklidd rundt i vinter-Oslo på vei til han nye. Jeg fikk klem og pledd, men det var ikke nok.
-Kan jeg få en kopp te?
Klart jeg skulle få te! Han nye har dog, som de fleste menn (igjen en fordom. Jeg innbiller meg i alle fall at de fleste menn drikker og eier lite te) et begrenset utvalg av sorten. Tibudet var grønn, gul (ja, sånn vanlig dere vet) eller rød: nypete. Den veldig årvåkne leser vil kanskje huske at nypete ikke er noe jeg driver med. Men i et plutselig anfall av nostalgi (som barn slurpet jeg ihjelsukret nypete with a vengance) og hensyn til nattesøvn pekte jeg på nettopp den.

Mens jeg satt og kroet meg i sofaen, med mann og pledd og te, husket jeg plutselig nypetemannen. Nå satt jeg her og var nypetedamen. Snakk om ironi. Jeg fniste litt for meg selv.
-Hva er det, spurte han nye.
-Nei, jeg kan ikke si det, sa jeg litt snerpete og kjipt. Det verste jeg vet er folk som ler og fniser for så å nekte og forklare hvorfor.
-Jo, kom igjen.
-Nei, fordi da stiller jeg meg selv i et utrolig dårlig lys, sa jeg.
-Ja, da må du i hvert fall si det!
Jeg ga etter. Og jeg fortalte om nypetemannen og hvor usexy jeg syntes det var.

Han lo. Og sa at noe sånt kunne han også gjort. Ja, ikke med nypete, da. Men å henge seg Seinfeld-aktig opp i teite detaljer. Vi så på hverandre, med blikk breddfulle av forståelse.
-Jeg er ikke sånn med de jeg virkelig liker, sa jeg. Han må jo ikke tro at jeg synes han er teit fordi han ikke kan håndtere presskanna eller insisterer på å holde rundt meg når vi sover.
-Ikke jeg heller, hørte jeg.

I øyekroken så jeg at han smilte.

,

  1. #1 by Linda on februar 17, 2011 - 5:42 pm

    Elsker måten du skriver på! Så beskrivende.. føler jeg sitter rett ved siden av deg i de situasjonene du forteller om🙂 -Linda-

    • #2 by slikejenter on februar 19, 2011 - 1:25 pm

      Tusen takk, det er veldig stas at du synes det🙂 ha ei trivelig helg!

  2. #3 by Maria on februar 20, 2011 - 4:11 pm

    Jeg liker han nye bare mer og mer, jeg. Jeg håper han er med lenge!

Legg igjen en kommentar

