Operafantomet

Når man bærer rundt på en kulturell kapitaltung nok til å slå i hjel en voksen mann, er det av og til viktig at man tør å slippe taket litt. Let loose. Kjøpe et Se & Hør. Svinge innom vg.no. Eller, som jeg gjorde i London: Gå på musikal.

Jeg gikk alene. Det er kanskje ørlitegrann stusslig, men hva skal man gjøre når man er mutters alene i storbyen? Jeg kjøpte min ene billett med hevet hode og gledet meg som en unge.

Og jeg ble ikke skuffet! Voldsom lyd, stilige effekter (den lampa som faller er klassisk!) og alt annet enn kjedelig. Lettbeveget som jeg er fikk jeg ståpels under flere sangnumre. Andrew Loyd Webber står bak og Phantom of the Opera er den nest lengstspillende musikalen på West-End. Eller noe slikt.

For de av dere som ikke har sett Operafantomet (eller Phantom of the Opera, som dom seier på engelsk) vil jeg i korthet oppsummere handlingen:

Et operahus hjemsøkes av stadige uhell, noe som fører til at den (tjukke og ulekre) stjernen slutter, og den unge (vakre) uerfarne dansejenta Christine overtar som førstesopran. Dansejenta er dritflink til å synge og skoleres av en småskummel fyr iført maske som lister seg omkring og lager kvalm for Gud og hvermann. Han (operafantomet, ikke hvermann) er sykelig forelska i Christine og vil at de skal gifte seg og sammen bo i noe jeg kun kan identifisere som en slags kloakk under operahuset. Hun er u-keen og vil heller være sammen med den kjekke unge mannen hun er forelska i (verken skamfert eller gal – eller slem).

Som for de fleste andre sinnsyke, skamferte, slemme karakterene i populærkulturen ender det ikke spesielt bra for Operafantomet.

Moralen er: Hvis du ikke er vakker, flink og snill, bør du i alle fall ikke være stygg og slem. Da vil det gå deg ille.

  1. #1 by smgj on januar 20, 2011 - 12:53 pm

    Ah… og man MÅ bare lese Terry Pratchetts versjon
    http://www.amazon.co.uk/Maskerade-Discworld-Sir-Terry-Pratchett/dp/0552142360

    Med en litt annen moral.😀

    • #2 by slikejenter on januar 21, 2011 - 10:18 am

      Det så jo faktisk litt gøyalt ut🙂 (den musikalversjonen jeg så var ikke dèt).

      • #3 by smgj on januar 21, 2011 - 11:49 am

        Anbefales som et alternativt populærkulturelt avbrekk til Se & Hør.

        Og den boka gir et stort sleivspark til moraloppsummeringen din…😆

  2. #4 by wine-fueled narcissism on januar 20, 2011 - 7:03 pm

    Hahahaha! Jeg ler meg i hjel av første setning!😀

    • #5 by slikejenter on januar 21, 2011 - 10:17 am

      Det aner meg at du skjønner hva jeg mener🙂

Legg igjen en kommentar

