Ikke laus, ikke raus

Dere har sikkert sett Anne-Kat på tv, hørt henne si med det frekke fliret sitt at hun ikke er laus men raus? Jeg synes det er veldig morsomt sagt, og jeg pleier å si det selv, som om det på en eller annen måte beskriver meg som person.

Men den lille promillen av tiden min jeg bruker til selvransakelse forteller meg at det egentlig ikke stemmer. Ja, ikke laus-delen altså, jeg er ikke spesielt laus selv om jeg liker å tulle med det. Nei, jeg er ikke spesielt raus. Jeg kan være det, jeg deler gjerne eplene mine med deg hvis jeg har noen. Men jeg unner ikke folk i utregnsmål. Dette er ikke en sympatisk side av meg jeg avslører, jeg vet det – men første steg på veien mot bedring må vel være erkjennelse?

Burde jeg være glad for at eksene mine har det fint og er forelska? Ja, jeg burde unne dem såpass. Men jeg gjør det ikke. De skal ikke ha det bedre enn meg. Dette er helt irrasjonelt – jeg vil jo ikke ha dem tilbake. Kan jeg ikke bare være glad for at de er det?

Det er litt den samme følelsen du får når du sitter på bussen og ser på de som holder vottehender og kysser hverandre 120 ganger før de går hver sin vei utenfor Glasmagasinet og du vet, vet, vet at alt de tenker på er bare åtte timer til vi ses igjen og smiler både inni og utenpå.

Men det er en som har sagt det så mye bedre enn meg, og han heter Stephen Chbosky:

It’s like when you are excited about a girl and you see a couple holding hands, and you feel so happy for them. And other times you see the same couple, and they make you so mad. And all you want is to always feel happy for them because you know that if you do, then it means that you’re happy, too.

(The Perks of Being a Wallflower)

,

  1. #1 by smgj on januar 19, 2011 - 2:36 pm

    hmm… Jeg unner x-n «som jeg slapp» å ha det fint… X-n «som slapp meg» han kan brenne. Hva det sier om meg? Antakelig at jeg har en god porsjon hevngjerrighet innabords. Det bryr meg virkelig ikke så mye så lenge jeg ikke slipper det ut verken i ord eller gjerninger – i større grad enn å lefle om det her hos deg.

    • #2 by slikejenter on januar 19, 2011 - 2:43 pm

      Jeg er også ganske hevngjerrig, men nå handler det nok litt mer om – for min del – at det er bare så innmari mye lettere å være raus når jeg selv er fornøyd med tingenes tilstand. Og det trodde jeg at jeg var helt til jeg plutselig innså at …. neeei, ikke helt. Litt irriterende.

      • #3 by smgj on januar 19, 2011 - 4:32 pm

        Jammenåherregud – sånn er vi vel alle? Strikken er lengre når sola skinner og brisen er mild, liksom?

        Eller – jeg trordde iallfall at alle var sånn… :red:

  2. #4 by slikejenter on januar 19, 2011 - 4:38 pm

    Jo det er nok sånn. Vi sier det! Med ett føler jeg meg litt mindre bitter-birgit🙂

  3. #5 by astarkvedja on januar 19, 2011 - 6:19 pm

    Enig. Jeg vil være det beste som noensinne skjedde dem. Om jeg ikke kan være det, så kan de brenne. Rein, skjær forfengelighet, om enn litt på spissen.

    • #6 by slikejenter on januar 21, 2011 - 12:28 pm

      Haha, sikker på at du ikke er venninna mi R? Dette er noe hun kunne ha sagt. Enig, selvsagt. Enig.

      • #7 by astarkvedja on januar 21, 2011 - 8:53 pm

        Jeg må ha en beslektet sjel. Kult.

  4. #8 by Alt godt on januar 21, 2011 - 11:33 am

    Hehe, kloke ord, astarkvedja. No er eg del av eit av desse para på bussen, og har det fantastisk. Eg trudde faktisk at eg ikkje skulle få oppleve det igjen. Vi bremsar kyssinga på offentleg stad, nettopp fordi det kan vere slitsomt for andre å få det i andletet. Ingen kan unngå å sjå at vi er lykkelege saman, men det er ikkje naudsynt å gni det inn.

    • #9 by slikejenter on januar 21, 2011 - 12:31 pm

      Da må jeg jo bare si at er det en ting jeg nesten alltid blir glad av er når jeg ser voksne mennesker opptre forelska i det offentlige rom. Da tenker jeg at livet ikke er slutt ved fylte 40 (selv om jeg intellektuelt sett vet at sånn er det ikke). Tenåringer er liksom ikke noe spesielt, de har legger så få bånd på seg uansett. Så selv om du ikke trenger den – min velsignelse til public display of affection har du i alle fall😉

      • #10 by Alt godt on januar 21, 2011 - 12:47 pm

        Takk!😀

  5. #11 by Maria on januar 23, 2011 - 3:57 pm

    Jeg hadde allerede skrevet opp The Perks of Being a Wallflower på leselisten, nå flytter jeg den til toppen.

    Det er fint å gledes for andre, men guuud så jævlig det er når man selv er nede:/

  1. Selvutvikling « Slike Jenter

Legg igjen en kommentar

