Her sitt dæm. Parvis.

Jeg har stor forståelse for at mennesker – rent generelt – ønsker å omgi seg med likemenn- og kvinner. Det er mye mer behagelig, avslappende, ofte morsommere å tilbringe tid med folk du deler interesser, livssituasjon eller andre egenheter med.

Jeg er en av dem som er mindre bekymret for ghettofisering – jeg kan min historie og min psykologi godt nok til å vite at når når mennesker er nye/usikre/egentlig bare seg selv, så ønsker de å være nær noen som de identifiserer seg med.

Men jeg skal IKKE skrive om integrering.

Jeg begynner å bli voksen, og jeg gjentar det med jevne mellomrom, mest for min egen del. Sånn at jeg skal skjønne at jeg ikke er 25 og selv om jeg egentlig har lyst til å flørte med studenten jeg veileder tar det seg ikke ut (det handler dog ikke bare om alder). Jeg er singel, igjen og fremdeles. Det er fint å være meg, solo. Jeg er ikke alene, jeg vet at i Oslo kryr det av oss, vi som bor alene, spiser alene, sover alene. Vi har begynt å gå på kino alene, reise på ferie alene. Det er ikke skamfullt å sitte på café alene. Så der sitter vi, og nipper til kaffen vår, skuler litt bort på de forelska tenåringene i sofaen og prøver å huske sist gang vi klinte med noen vi virkelig likte. Alene, ikke ensom.

Men vi mennesker er sosiale skapninger, er vi ikke? Vi søker sammen, de fleste av oss uansett. Det er fint å gjøre ting alene, men det er ekstra fint å dele noe gøy med noen andre. En venninne har hatt en kompis gjennom mange år. Hun, han og en tredje venninne har alltid pleid å dratt på ferier sammen, vært på seilturer i båten hans, hatt det gøy og vært veldig gode venner. Så får denne mannen seg kjæreste. Og det er kjempekoselig, hun er ei hyggelig jente og alle hjerter gleder seg. Helt til disse to venninnene begynner å oppdage at de aldri ser tredjemann mer. En tredje, perifer venninne, blir derimot bedt med på seiltur, på middager og turer – med ektemannen. Da kan de nemlig sitte parvis, sånn at det er likevekt og mindre sjans for å kantre.

They shoot single people, don’t they?

Husker dere jenteklikkene fra ungdomsskolen? Jeg tror jeg har identifisert den voksne ekvivalenten.

  1. #1 by Tenkerbell on januar 14, 2011 - 1:02 pm

    …Og den er så skummel! Men verre er det at jeg selv tar meg i noe lignende, dog med andre motiver; for jeg tenker at det blir vanskelig for mine mange inngrodde singelvenner å komme på middag (hver for seg) sammen med bare par, for så å sitte å se på dem susse, og lykke og gosse seg! Jeg avventer isteden til de lykkelige parene har vært sammen en stund slik at den single kan se dem være spydige og slemme mot hverandre slik at den single føler seg lykkelig og glad for at de fortsatt har til gode den fine sussende perioden før det blir krangling og bæsj!
    Ps: jeg beklager at jeg har drukket så mange kopper kaffe at jeg har overdose bokstaver, jeg skal snart forlate bloggen din og da også kommentarfeltet.
    God fredag!

    • #2 by slikejenter on januar 14, 2011 - 1:19 pm

      Når man er så forelska at pausen fra man har stilt et spørsmål til naboen svarer må fylles med klining bør man kanskje vurdere å holde seg hjemme (jeg kjenner verdens mest forelska par og da de var verdens mest nyforelska par gikk det nesten ikke an å ha dem på besøk. Hos noen. Eller – det var ikke vits i å ha dem på besøk, klineintervallene tok nesten knekken på oss.)Jeg tror alle har godt av miksen, jeg. Men jeg ser jo poenget ditt, og det var da veldig hensynsfullt🙂

      God fredag back at you!

  2. #3 by smgj on januar 14, 2011 - 1:35 pm

    Mjau… den er lei den der. Jeg har vært både femte hjul på vogna og en del av et tospann. og jeg tror faktisk at jeg som single foretrakk å bli bedt på sånne ting som én av flere single, ikke som the odd man out.

    Og som Tenkerbell sier innimellom bokstavene – det er mye hyggeligere med sosialt samvær når parforholdene er ute av den rosa skyen (en periode hvor de strengt tatt skulle holde seg hjemme i senga til det verste var over).😉

    • #4 by slikejenter on januar 17, 2011 - 11:21 am

      er det gode venner spiller det ingen rolle, men alle kjenner seg vel mer bekvem som en av flere enn den ene. særlig hvis alle andre er på rosa skyer og egentlig ikke enser hvem de prater med i det hele tatt…

  3. #5 by Elisabeth on januar 14, 2011 - 8:56 pm

    Hear hear! Som om jeg skulle skrevet det selv (bare at du observerer bedre og skriver enda mer presist!)…

  4. #7 by Lene on januar 21, 2011 - 3:00 pm

    Jeg husker første gangen jeg innså at jeg var UTELATT fra vennegjengen. En av mine beste venninner hadde funnnet ut at PARMIDDAG var en smart ide, og inviterte ALLE untatt meg (som var den eneste single på den tiden). *SUKK*

    Sjeldent følt meg så deppa som da, men fikk etter hvert en uforbeholden unnskyldning fra venninna, som etterhvert innså at jeg var såra og vonbroten. Siden har jeg blitt invitert med på alt, og kan ikke sjeldent godte meg over de ikke-veldig-nyforelska parene som kjekler med hverandre på sin inngrodde og satte måte😉

    • #8 by slikejenter on februar 3, 2011 - 11:33 am

      Hehe, ja det er jo et sosialt studium, vil jeg si. Så bra med ei venninne som skjønner at det er fint å bli inkludert selv om man ikke er i samme situasjon som majoriteten av gjestene.

  5. #9 by Anne on februar 3, 2011 - 9:20 am

    Ååh jeg husker det der irriterte meg noe grenseløst da jeg var singel (jeg følte jo jeg ikke var «verd» noenting fordi jeg ikke fikk være med), som som ikke-singel har jeg og mann vært veldig flinke til å invitere «sporadisk». Faktisk har vi såpass mange single kompiser at vi som regel heller utelukker parene😛 For de blir veldig «par-par», og det er faktisk veldig hyggelig som par å være sammen med et annet par. DA er det ok å være par. Men er man to par og en singel må man oppføre seg mindre som par, og heller være individer. Ikke alle skjønner denne formelen, spesielt ikke de som er nyforelska😛

Legg igjen en kommentar

