Norge vs. England

Jeg er hjemme. Og selv om det er ting som var stas i England er jeg først og fremst overlykkelig over å være hjemme. Virkelig.

Nå i etterkant har jeg prøvd å se med objektivt (les: subjektivt) blikk på Norge og England. Hva funker her, hva funker der? Jeg har lagd noen kategorier (jeg øver meg på det, er midt i analysearbeid om dagen), tilfeldig valgt, vil jeg si.

Mat: Jeg tror verken Norge eller Englands stjerner skinner på den kulinarske himmelen. Det betyr jo ikke at alt er nattsvart, jeg har spist mange gode måltider i England (ikke først og fremst engelske spesialiteter, men dog). Generelt sett vil jeg vel si at Norge er sunnere. En god del sunnere. Vi har dessuten bedre brød og ikke Marmite. Det belønner jeg.
England: 5 poeng
Norge: 7 poeng

Priser: Det er litt urettferdig med denne kategorien, for Norge vil alltid falle gjennom, med mindre vi konkurrerer mot Japan, som visstnok også er latterlig dyrt. Nå er det jo slik at pundet sliter, har slitt en stund, og vil fortsette med det til Cameron & co har utryddet offentlig sektor. Men uansett er det billig å a) spise b) drikke c) kjøre kollektivt (i alle fall her jeg bor, i London er det vel ikke imponerende billig). På grunn av pundet, som sagt er det også rimelig å handle en del klær. Ikke alt – men i alle fall mange britiske og amerikanske merker.
England: 8 poeng
Norge: 5 poeng

Baderomsløsninger: Sorry England, dere har ikke peiling. Hva er greia med betonggulv på bad når det går an å bruke fliser? Og disse doene deres – det tar jo en evighet å skylle ned (tid mange på gangen min syntes å ville spare). Dusjhoder som er permanent festet til veggen, ofte med så dårlig trykk at balsam blir til leave-in kur. I Norge? Jeg elsker norske, moderne bad. Vi har det på stell.
England: 4 poeng
Norge: Ti poeng (og stjerne)

Shopping: Igjen – litt urettferdig mot Norge. I England har de ALT. I Norge får vi ikke Topshop (egentlig helt greit for meg) fordi en ilter bergenser har de norske rettighetene til navnet. Men Norge har blitt bedre. Oslo er ikke verst.
England: 10 poeng
Norge: 6 poeng

Dagligvarer: England slår knockout på Norge. Med noen kjipe unntak (Iceland f eks) er engelske matvarekjeder eksepsjonelt godt utstyrte. Jeg kunne sose rundt i timer på min lokale Sainsbury’s. Her hjemme er det Rimi. Kjapt inn, kjapt ut.
England: 10 poeng
Norge: 5 poeng

PhD-forhold: Norge! Dam-de-dam! Engelske phd-studenter betaler riktignok ikke skatt, men det skulle da også bare mangle siden lønna deres stort sett utbetales i knapper og glansbilder. På ‘mitt’ universitet blir de avspist med et skrivebord i kontorlandskap, treig pc, 15 punds kopikvote i semesteret og en felles ‘reisepott’ som man kan søke om penger fra hvis man skal på konferanse. Jeg følte meg som en feit kosekatt, som kan meske meg i eget kontor, alminnelig lønnstakerlønn, årlige driftsmidler og status som vanlig ansatt (offisielt i alle fall – i praksis not so much).
England: 4 poeng
Norge: Ti poeng (og stjerne)

Konseptet «å kle seg etter været»: I Norge er jo dette (naturlig nok) like selvfølgelig som å puste, mens det i England synes å være nærmest utenkelig. I alle fall hvis du er jente. Eller dame under femti. Under parolen less is more, kler de av seg, sommer som vinter? Miniskjørt, og sandaler i desember? Selvsagt. Bare legger mens snøer kover? Yes, darling!
England: 1 poeng
Norge: 10 poeng

Manerer: I England har de, i Norge ikke.
England: Ti poeng (og stjerne)
Norge: 2 poeng

Den som gidder kan jo regne ut poengene, selv konstanterer jeg bare at nobody’s perfect, men tross alt er jeg innmari glad for å være norsk.

  1. #1 by smgj on januar 11, 2011 - 11:11 am

    England bør ikke få poeng på bad i det hele tatt – ene og alene fordi at et land hvor teppegolv er et seriøst aternativ på bad er ikke et land som kan bad. Punktum.

    • #2 by slikejenter on januar 11, 2011 - 11:28 am

      Sant nok. Men jeg vet jo at de kan hvis de vil. De bare vil ikke så ofte.

  2. #3 by smgj on januar 11, 2011 - 11:12 am

    AAArgh! Putt inn en L- der det passer i forrige kommentar.

  3. #4 by astarkvedja on januar 11, 2011 - 2:28 pm

    Bra innlegg! I tillegg vil jeg trekke England for manglende oppdagelse og gjennomføring av konseptet «doble vindusglass» (jeg frøys som en nakenhund på siste visitt dit), og tilsvarende for manglende blandebatteri i vannkraner. Varmt og kaldt vann i samme kran er totalt undervurdert.

    • #5 by slikejenter on januar 11, 2011 - 3:20 pm

      En annen ting vi kan trekke for er konseptet «å kle seg etter været». Jeg må føye det til. Men ja, jeg er enig.

  4. #6 by Martine on januar 11, 2011 - 3:44 pm

    Ganske enig med deg på denne,jeg og kjæresten var i London tidligere i høst, og da vi dro, begynte de blå tallene på gradestokken å overmanne de røde, derfor hadde vi norske varme klær på oss. Vi ble sett på som raringer da vi kom med tjukke jakker, vanter og luer. Men GUD hvor glad jeg er jeg hadde på meg akkurat det, for i London er det like mye vind som på kysten her! Og varme klær var og veldig praktisk de dagene vi gikk mye langs Themsen!
    Sånn generelt er jeg veldig glad jeg er norsk!
    Visste du forresten at det sies at det er like stor sjanse for å bli født i Norge som å vinne i lotto?

    • #7 by slikejenter on januar 12, 2011 - 7:51 am

      Wow. Så hvis du BÅDE er født i Norge OG vinner i Lotto er du nærmest et mirakel av hell og lykke?🙂

  5. #8 by Raggsokk on januar 15, 2011 - 2:47 pm

    Haha, datt innom bloggen din der jeg leser at du har stort sett samme inntrykk av England som meg. Sett gjennom en nordmanns øyne så er det vel stort slett slikt det blir. Liker det du sier om Marmite, jeg smakte det en gang ved et uhell. Aldri igjen.

    • #9 by slikejenter on januar 17, 2011 - 11:24 am

      Hei og velkommen🙂 Marmite, ja. Grøss. Jeg fant en liten porsjonspakke da jeg tømte kofferten min. Er litt usikker på om jeg skal kaste den, eller beholde den som en souvenir.

      • #10 by astarkvedja on januar 17, 2011 - 12:28 pm

        Kanskje praktisk å prakke på noen som insisterer på å bli til frokost, men som du egentlig vil fordrive fra både kjøkkenet og bevisstheten som fort som overhodet mulig? «Hey! Har du prøvd Marmite? Det er kjempegodt. Jeg INSISTERER!» Problem solved.

  6. #11 by slikejenter on januar 17, 2011 - 1:23 pm

    Ti poeng for kreativitet!

Legg igjen en kommentar

