Crime Victim

Eller: Hvor er CSI naar du trenger dem.

Foer jeg sier noe annet: takk alle vakre vene som stemte paa meg i Tordenbloggen – det er goy aa gaa videre, selv om ferden stopper i runde to. Cup er cup, som mange sier naa. Ballen er rund. Saann er livet. Ok, jeg gir meg naa.

For noen uker siden ble jeg for foerste gang i mitt liv offer for en kriminell handling. En foretaksom, frekk og (etter fotavtrykkene aa doemme) ganske liten tjuveradd, tok seg inn i vinduet mitt i foerste etasje og grafset med seg notebook-en og ipod-en min.

(Ja, og mobilladeren min, men det tror jeg faktisk var et feilgrep. Den kommer han ikke langt med her til lands, I’m telling you.)

Jeg hadd vaert ute ganske lenge, moett en venninne, sett den nye Harry Potter-filmen (bra, hva?!), og ante foelgelig fred og ingen fare da jeg traadte over terskelen til min lille hule. Men noe var galt. Noe var off. Noe.. manglet. Da gikk det opp for meg at det var et gapende hull der lille notebook pleide aa vaere. Distre som jeg er begynte jeg aa tenkte etter hvor kunne jeg ha plassert livslinjen min, som den har blitt. Til slutt maatte jeg innse fakta: Den var borte. Noen hadde tatt den.

Jeg alarmerte campus security, politiet og min nerdete spanske nabo, gikk fra aa vaere overbaerende «jaja, det er jo bare en ting», til aa hulke lett hysterisk paa foernevnte nabo «it’s disgusting to think that someone’s been going thorugh my stuff).

Politiet kom. Politiet kom, dere! I form av to staute unge menn, hoeflige og kjekke (mhmmm, jeg var ikke saa ute av meg), Kjekk I og Kjekk II. Ikke verst en sein fredagskveld. De bidro med baade pinligheter:
-Yes, we can see there’s been someone in here. Kjekk I ser paa kaoset som konstituerer soverommet mitt.
Jeg:
-No, actually, this is what it normally looks like. I’m not very tidy.
Flau politimann, flau meg.

Og forstaaelse:Seinere, inne paa kjoekkenet.
-So, you left your window open?
-Yes, svarte jeg, fullstednig klar over uforsiktigheten jeg hadde utvist,
-But in my defense, it is really extremely hot in here. I leave it open all the time!
Politimennene utvekslet blikk. Ikke si jeg er dum, tenker jeg. Kjekk I ser paa meg og sier:
-I completely understand. It’s practically roasting in here. That was the first thing I thought when I came in.

Og.. vel, en kombinasjon av de to:
-Now, so how has all this made you feel?
Kjekk II setter et litt plirende blikk i meg, og han har senket stemmeleiet noe. Er det naa jeg skal begynne aa graate igjen?
-Well, kremter jeg: I feel a little scared. And violated, skynder jeg meg aa tilfoeye. -It’s horrible to think that someone’s been in my room and taken my stuff.
Kjekk I og II nikker i kor og ser forstaaelsesfullt paa meg.

Tre dager senere faar jeg en innbruddsalarm i posten.

  1. #1 by astarkvedja on desember 13, 2010 - 6:23 pm

    Vel, jeg kan jo se at noen vil stjele bloggverktøyet i håp om å blogge like bra, men det er nok et fåfengt forsøk. Then again, når noen oppretter en blogg med tittelen «Things I stole from norwegian bloggers» veit du hvem du IKKE skal nominere til Tordenbloggen og desslike;)

  2. #2 by slikejenter on desember 13, 2010 - 7:38 pm

    Hehe, nei det er klart at naar det skjer (jeg har et automatisk soek liggende ute) skal jeg i alle fall spy ut noen skikkelig kjipe kommentarer. That will teach him! (or her)

  3. #3 by Mammadamen on desember 13, 2010 - 8:55 pm

    Nifs sak! Min macbook er trolig min mest private eiendel, eller kanskje jeg skal si personlig fordi det er ikke så mye hemmelig her …håper du får dekket på forsikringen!

    • #4 by slikejenter on desember 14, 2010 - 8:47 pm

      Det tror jeg nok gaar helt fint (aa faa dekt av reiseforsikringen, altsaa). En del av meg er jo nesten litt glad for at den ble stjaalet i utlandet naar det foerst skulle skje. Ingen som skjoenner norsk her, og da kjennes det litt mindre som en invasjon av privatlivet.

Legg igjen en kommentar

