You’re the cherry on my sundae

Plosiv, en kapabel og smart ung dame som blogger med bravur om både dette og hint har gitt meg en utmerkelse, og jaggu steg hun ikke enda et par hakk i min anseelse…! (Ja, jeg er et enkelt menneske). Greia er at jeg skal nevne tre favorittforfattere, og en bok per forfatter som jeg liker ekstra godt. Så skal jeg overlevere stafettpinnen til fem andre bloggere som jeg liker å lese.

Tre favorittforfatter skal dere få (og jeg plukker noen som ikke alltid dukker opp åp slike lister. Jeg digger også Murakami, men har lyst til at andre navn skal nevnes)

David Sedaris
Jeg ble første gang kjent med David Sedaris da jeg bodde i USA og tilbragte mye tid på Borders, Barnes & Nobles, and the like. Noen ganger kjøpte jeg bøker utelukkende basert på omslaget, og Me Talk Pretty One Day var en sånn bok. Sedaris er skribent, humorist og jeg vet ikke hva. Essaysamlingene hans (hvorav MTPOD kanskje er min favoritt) er fulle av selvutleverende, såre, men hele tiden morsomme historier. Han skriver sånn som jeg vil skrive.

Antony Beevor
Jeg er en historienerd, i alle fall når det gjelder moderne krigshistorie. Stalingrad, Berlin, D-dagen, Paris after the liberation 1944-1949… Det er mat for mons. Lettlest, høyst fordøyelig historie for både far og lillesøster. Min favoritt er nok Stalingrad, sikkert mest fordi dette slaget har fascinert meg i cirka 20 år (ja, allerede som barn var jeg historienerd).

Kjetil Østli
Har foreløpig – såvidt meg bekjent – kun skrevet en bok. Men det er boka si også. Politi og Røver tror jeg til og med fikk Brageprisen i fjor for beste sakprosabok. Jeg har mast om Østli før, jeg, og kommer sikkert til å fortsette med det. Klart, konsist språk som flyter. Kunnskapsrike tekster. Morsom og personlig.

Også skal jeg gi den videre. Da begynner jeg med

Astarkvedja. Som jeg synes skriver aldeles fortreffelig og morsomt, det er nesten sånn at jeg er litt betatt av henne (på platonisk vis). Ikke få skrivesperre, værsåsnill.

Synline. Skriver også fortreffelig, og jeg har lest og likt svært, svært lenge. Hun likner visstnok på rosinpiken, og det kan vel heller ikke være gærent.

Verden sett fra Sofienberg, høres i utgangspunktet ut som et litt begrenset perspektiv, men det er det jaggu ikke. Buffeline har en skarp penn, og formodentlig en ditto tunge – dama er morsom og jeg stalker bloggen hennes.

All in – jeg har anbefalt Annes skriverier før, og gjør det gjerne igjen. Vidt spekter av tema, men alltid gjennomtenkt. Og morsom. Jeg tviholder på den altså. Morsomme jenter – beste som fins! Jeg skjønner at dama trener men hva leser hun?

Theme T. Fordi jeg blir glad hver gang hun har oppdatert, og fordi jeg har lyst til å vite litt om noen av hennes favorittforfattere. En stilig blogg.

  1. #1 by Mammadamen on november 26, 2010 - 1:36 pm

    Skulle litt ønske jeg hadde fått den utfordringen selv:)

    Forresten er det veldig flotte blogger du sender den videre til. Jeg kjenner dem ikke fra før, og gleder meg til en nærmere kikk.

    God helg!

    • #2 by slikejenter on desember 5, 2010 - 7:55 pm

      God helg tilbake, langt på etterskudd, selvsagt, jeg er litt utenom min vanlige sjekke-mail-kontinuerlig-sone. Jeg vil tro du blir utfordret – hvis ikke er det vel bare å slenge seg på? Jeg elser ikke mange mammablogger (er litt utenom målgruppen, muligens), emn din er en jeg er innom og liker godt.

  2. #3 by astarkvedja on november 26, 2010 - 1:44 pm

    Oi, takk! Jeg bøyer meg i pre-helgevask-støvet og rødmer og fniser og you name it, og den mest fornuftige frasen jeg får fram er «Right back at ya!»

    • #4 by slikejenter on desember 5, 2010 - 7:54 pm

      Ah, jenter, assa! Vi er så soete når vi er snille mot hverandre! 🙂

  3. #5 by Theme T on november 26, 2010 - 11:57 pm

    Hoho! Takk, takk! Denne oppgaven skal jeg utføre med flid. Blir glad når noen ytrer ønsker. Håper du har en underbar helg. stor, varm klem:)

    • #6 by slikejenter on desember 5, 2010 - 7:53 pm

      Takk o takk! Gleder meg til boktips fra forfatteren 🙂

  4. #7 by plosiv on november 28, 2010 - 3:11 pm

    Ah, jeg har alle disse tre i RSS-feeden min – liker de veldig godt. Fine slikejenter.

  5. #9 by Synline on november 28, 2010 - 10:03 pm

    Takk for fine ord, men når det kommer til den rosinpikelikheten får det stå for seksåringens regning. Men bevares, heller rosinpike enn rosin.

    • #10 by slikejenter on desember 5, 2010 - 7:57 pm

      Man skal likne på mye rart, iflg andre. En gang fikk jeg hoere at jeg likna på Kjetil Rolness. Ikke spes flatterende i disse tider, kanskje?

Legg igjen en kommentar

