An aquired taste

Alle land har sine særheter. Selvsagt. I Norge har vi lutefisk (prøv å forklar det til en utlending, og jeg garanterer en god latter), gammelost, søndagstur og grøt til middag.

I England har de pies og cornish pasty, venstrekjøring,»luv» og «sweetie», og Marmite. Dette innlegget skal handle litt om det.

Marmite er i nær slekt med australske Vegimate. Det har farge og konsistens som sjokade – men watch out: Det er ikke søtt. Et salt smørepålegg, altså, lagd av gjærekstrakt. Sånn som man får når man brygger øl. Marmite smaker mye, og er utpreget salt. Utpreget. Jeg kan ikke få understreket nok hvor salt dette pålegget er.

Slagordet – usedvanlig treffende – er: «Love it or hate it.»

Indeed. Sa jeg SALT?

Jeg har tenkt helt siden jeg kom hit at jeg må smake på alle spesialiteter jeg kommer over. Også Marmite, hvor enn lite tiltalende det virker. Jeg jo smake. I morges plukket jeg med meg en liten pakke, rev en bit av toasten, og smurte et tynt lag på.

(Jeg har blitt rådet til å bare smøre tynt, Marmite er åpenbart ikke noe man lasser på med. Flere sier dessuten at det er best sammen med andre ting. Ost, peanøttsmør… Nigella Lawson lager pasta med marmite) Er det ikke merkelig, det der, at slike «spesialiteter», som åpenbart er helt uspiselige alene gjøres tolererbare ved å dytte på med andre ting rundt. Men å la være å spise det? Nei, selvsagt ikke).

Jeg har ikke pokerfjes. Og alle rundt bordet stirret spent på meg mens jeg puttet brødbiten i munnen. For så å le høyt da ansiktet mitt vred seg i grimaser, som svar på dette overgrepet mot smaksløkene. Salt, ufyselig, sterkt… blæh.

Det hjalp ikke engang med de søte, hjerteformede porsjonspakningene. Det er innholdet som teller.

Marmite, forkledt i søt pakning

Marmite, grufullt pålegg forkledt i søt pakning

Les mer om Marmite.

  1. #1 by m on november 24, 2010 - 11:38 am

    Utrolig! Jeg har akkurat samme fornnemelsen. Og at noen skulle omtale en dårlig likt smørepålegg jeg hadde for 20 år siden i Sør-Afrika hadde jeg ikke ventet.

    • #2 by slikejenter on desember 5, 2010 - 8:04 pm

      Hehe, så lenge det fins Marmite finnes det noen som elsker og/eller hater det.

  2. #3 by Synline on november 25, 2010 - 8:16 pm

    Min gode venninne som jeg delte hybel med på åttitallet hadde en bestemor fra England. Eksotisk nok, forsåvidt, men hun hadde da fått inn den der Marmite’en med morsmelka, så og si.

    Jeg lurte meg ikke bort på hennes del av kjøkkenhylla for å tjuvlåne pålegg, for å si det sånn …

    • #4 by slikejenter on desember 5, 2010 - 8:05 pm

      Nei, Marmite får stå i fred. Virkelig helt i fred. Verken sunt eller godt. Rare greier.

  3. #5 by Maria on november 29, 2010 - 11:25 am

    Ææsj! Det så jo faktisk digg ut. Takk, nå vet jeg hva jeg IKKE skal prøve.

    • #6 by slikejenter on desember 5, 2010 - 8:03 pm

      Du vil utvilsomt skremmes vekk av lukta, skulle du komme naert nok! Ubeskrivelig ille! Dette er en av de tingene du ikke trenger å proeve. Ta deg heller en scone med krem og syltetoey eller et stykke caramel shortbread. NOE godt lager de her til lands, vet jeg🙂

  4. #7 by Speilvendt on november 29, 2010 - 3:40 pm

    Faen, jeg haaaater marmite!!! haha. elsker lutefisk.

    • #8 by slikejenter on desember 5, 2010 - 8:00 pm

      Lutefisk er ikke så ille nå som da jeg var barn. Marmite vil jeg nok avsky for alltid.

  5. #9 by vaarloek on november 30, 2010 - 7:40 pm

    haha! fikk marmite da en kompis kom på besøk fra london i fjor. kan ikke påstå at krukka verken 1) blei spist opp eller 2) fikk følge med på flyttelasset

    • #10 by slikejenter on desember 5, 2010 - 8:00 pm

      Det er jo en kuriositet, så fryktelig smaker det. At det går an å tenke at det er mat. Merkelige greier.

  6. #11 by Sonja Dadam! on desember 2, 2010 - 10:48 am

    Du er modig som turde smake på. Jeg bare luktet, og tenkte «hva i helvete som feiler dette pålegget<!?" (beklager banning, men jeg tror du skjønner at det er nødvendig). Det siste min venninne ropte etter meg før jeg dro i går (jeg skal til Australia) var "Hold deg unna vegimiten" Hvis det er samme greia, så tror jeg at det er et av de bedre reiserådene jeg har fått

    • #12 by slikejenter on desember 5, 2010 - 7:59 pm

      Helt klart. Lett å foelge også (i motsetning til f eks «ikke snakk med fremmede menn» eller «vent to timer etter su har spist foer du bader»).

  1. Norge vs. England « Slike Jenter

Legg igjen en kommentar

