Hvor ble de gamle damene av?

Da jeg var lita jente dro vi ofte på besøk til gamle damer. De var venninnene til farmor, tror jeg, men jeg spurte aldri – tenkte aldri på det, for de hadde alltid vært der. Jeg måtte ha på meg noe litt finere, kanskje et skjørt eller en kjole. Jeg satt musestille og hørte på de voksne snakke. Hvis jeg var usynlig lenge nok glemte de at jeg satt der, og de snakket om gamle dager og alt de gjorde da. Jeg elsket å høre om det. Gamle dager hørtes ganske gøy ut.

De gamle damene hadde alltid kaker. Kaffe og kaker og sukkerbiter i små skåler, fløte i en liten mugge jeg i hemmelighet hadde lyst på. De spurte alltid med snill stemme om vi ville ha brus, og det ville vi. Champagne-brus i små glass med stett. Belønningen for å sitte stille mens de voksne snakket var at du fikk drikke av de fine glassene. Jeg spiste vafler med multer eller tyttebær. De hadde aldri sjokoladekake, men vafler var godt. Skuffkake var for de voksne. Bløtkake var for de voksne. Vafler var for meg.

De gamle damene sa alltid så mye pent. Kalte meg prinsesse og sukket over det lange håret mitt, eller hvor lita jeg var. Jeg solte meg i godordene deres og tok en vaffel til. Litt mer brus.

Det er fint å ha en gammel dame å besøke.

  1. #1 by astarkvedja on november 3, 2010 - 11:36 am

    Jeg hadde ei gammeltante som alltid (vel, nesten) hadde doble kjeks og som bodde tre hundre meter unna. Hun er det nærmeste jeg noen gang kom ei bestemor. Jeg savner henne.

  2. #2 by slikejenter on november 3, 2010 - 11:40 am

    Det er noe nærmest terapeutisk ved å tre inn i en gammeldameverden, der – og jeg mener dette positivt – tida står litt stille. Det er tid til mange (små) kaffekopper og hur mange kjeks som helst. Det er fint. (dette er også grunnen til at jeg noen ganger gleder meg til å bli pensjonist)

    • #3 by astarkvedja on november 3, 2010 - 1:57 pm

      Helt enig. Det er fint å se frem til et liv der det ikke trenger å skje så mye for at man skal føle seg vellykket.

  3. #4 by Tenkerbell on november 3, 2010 - 4:27 pm

    Jeg savner også de gamle damene, men jeg vet at de er der oppe i ishavet hvis jeg bare reiser dit. Det er noen gamle damer her i søringland også, men hittils har jeg tilgode å treffe noen som er snille og som byr på vafler, som regel skuler de bare på meg og sier at de ikke forstår hva jeg sier… Nå fikk jeg hjemlengsel…

Legg igjen en kommentar

