And now for something completely different…

I helga var jeg i Bath, som jeg tror må være en av de fineste byene i England. Jeg hadde hørt mye bra om shopping-tilbudet, men ga meg over og var turist i stedet for. Jeg reiser snart til London, og har en følelse av at VISA-kortet får trimma seg nok der.

Anyways. Bath (morsomt å si, Bath. Baaaaaaaaaath.).

For 2000 år siden var England en del av det veldige Romerriket. Da romerne, glade som de var i det gode liv, oppdaget at det under byen Bath – Aquae Sulis («the waters of Sulis») – fantes varme kilder, bygde de et imponerende bad midt i byen. Siden dengang har Bath vært en spa-by, og i dag kan turistene gå rundt i et levende museum, ta en slurk av det helende vannet, eller booke seg en massasje på nærmeste anlegg.

The Roman Baaaaaaath

Jeg blir fort litt sliten i hodet av museumsvandring, men det romerske badet var en kjempebra opplevelse. Kjøp billetter på turistkontoret og unngå køen. Du får audioguide utdelt, der du kan veksle mellom å høre på kuratorene, fiktive romere eller Bill Bryson!

Bill Bryson

Selv målbevisste turister trenger koffein og sukker etter vandring og sight-seeing. Selvsagt kryr det av koselige cafeer, fornemme tea rooms og mørke pub-er. Dessuten er sentrum kompakt og lett å finne fram i. Praktiske engelskmenn er også veldig flinke til skilting, så du trenger nesten ikke kart.

For en jålejente som meg var likevel dagens høydepunkt motemuseet. I The Fashion museum har kreative sjeler samlet motehistorie fra de siste 300 år. Utrolig mye kult å se på, fra 1800-tallets krinoliner og korsetter (som man kan få prøve kopier av!), til kreasjoner av mod-dronning Mary Quant.

mary quant, årets kjole 1966

For royalister er det en kjempefin utstilling av Lady Di-kjoler. Også her er det audiguider som gir deg enda større utbytte av besøket.

rod_svart_diana

Som en prikk over mote-i-en fikk vi med oss et bryllup som ble holdt på museet!

Bath ligger i Somerset, sør-vest i England, og fra London tar det bare en og en halv time med tog. Anbefales til neste Englandstur. Jeg har i hvert fall veldig lyst på mer Baaaaaaath.

  1. #1 by Elisabeth on oktober 26, 2010 - 9:56 am

    Been there, seen that, loved it too🙂 Og så likte jeg alle de fine bruktbutikkene der, jeg fant noen som var fantastiske takket være min lokale venninne (som bor i et converted castle midt mellom Bristol og Bath). Morsomt å se en bloggpost derfra, det er ikke hverdagskost!

    • #2 by slikejenter on oktober 26, 2010 - 9:25 pm

      Ah, låvvli med inside info🙂 Jeg fikk ikke kjøpt så mye som en sokk, men sett desto mer. Nei, jeg tenkte jeg fikk slå til med en sjelden reisereportasje. Kanskje det blir flere. Begynner å bli noen britiske byer på lista mi nå.

  2. #3 by Sif on oktober 27, 2010 - 6:00 pm

    Joda. Men det er York som er den aller fineste🙂

    • #4 by slikejenter on oktober 27, 2010 - 6:27 pm

      Skulle gjerne startet en kjempediskusjon om det – men det kan jeg ikke. Fordi jeg har aldri vært der😀 Men har hørt mye bra. Jeg skal reise dit å sjekke selv!

      • #5 by Sif on oktober 28, 2010 - 12:36 pm

        Det var det jeg håpet du ville gjøre🙂

Legg igjen en kommentar

