I know you like’m too

Sånne meme-er. Jeg liker dem, særlig når jeg har lyst til å skrive noe, men ikke vet helt hva. Og jeg vet dere liker dem også. De fleste som blogger liker dem.

Og nå lager jeg en helt selv. Kanskje noen av dere som leser har lyst til å legge inn deres svar? Fordi det er sånne ting jeg synes er kult å få vite om andre. Jeg er fryktelig nysgjerrig av meg, men litt redd for å spørre.

Så… Hva er Finest…

Å le av: Eddie Izzard. Little Britain, særlig Vicky Pollard og Andy og Lou. Else Kåss Furuseth, herregud så morsom hun er. Men oftest ler jeg selvsagt av vennene mine, fordi de er utrolig festlige og finurlige.

Å grine av: Jeg blir rørt av konserter. De ekstra fine. Beirut, Robyn, Sufjan Stevens. Antony and the Johnsons. Tårer har blitt felt. Ellers – store gleder generelt: anonnseringer av graviditeter, bryllup, store saker. Jeg begynte å grine flere ganger på bursdagen min fordi folk var så snille og oppfinnsomme. Jeg griner like mye av store gleder som store sorger.

Å tenke tilbake på: Nå som det er høst er det alle fine sommerminner. Festivalminner. Reiseminner. Eller bare henge-med-venner-minner. Dagens kommentar på Roskilde 2010 – hver dag (Vinnerkommentaren, hørt under Motörhead: Hvorfor er det ingen som kommer og puler oss? Vi står jo her!).

Å glede seg til: Roskilde 2011! Men mye før det også. Jeg gleder meg til å få besøk her borte. Jeg gleder meg til å komme hjem. Jeg venter på nyheter som jeg håper blir en opptur.

Der du bor: Her jeg bor akkurat nå… At alt er så greit, billig og interessant, på et vis. Nyhetens interesse har ikke lagt seg. At jeg får maten servert og at jeg har så god tid. I Oslo? At det er nok asfalt og anonymitet, men tilstrekkelig med kjente og grønne flekker. Fjorden. Gamlebyen. Frogner. Grünerløkka med jentene mine på søndager. At jeg etter sju år kjenner at det begynner å bli min by.

Der du kommer fra: Havet. Fjellene. At det er hjemme. At alt er trygghet.

I klesskapet: Noen vintage-funn: Femtitallskjole fra San Francisco med puffermer og svingeskjørt. Mintgrønn bluse fra søttitallet. Odd Molly-blusen. Pin-up-shortsen.

I skohylla: Årets sommer-heels, høye semska pudderfarga herligheter fra Spania. Fantastiske rosa MinniMus sko fra Italia som til og med ekspeditøren på 7-11 måtte innrømme var utrolig kule (da jeg bedugget plasserte dem på disken).

På iPod-en: Florence & the Machine. The Greatest med Cat Power. Age of Adz, siste til Sufjan Stevens. Sinnerman med Nina Simone.

I dag: Nye bekjentskaper. Sol. Ny bok. Koselige e-poster hjemmefra.

Så – nå er det din tur, dine fineste. Hvis du vil.

,

  1. #1 by koffeine on oktober 17, 2010 - 5:59 pm

    å le av: dyr som leker seg, særlig kattunger som tror de er store og tøffe, men egentlig bare er små, søte nøster.
    å grine av: konserter. Jeg griner ganske ofte, men det jeg synes det er FINT å grine av, er konserter. Sist grein jeg på Susanne Sundfør i operaen, da hun sang Walls helt til slutt. Da tenkte jeg: alt kommer til å bli bra, og det var så fint.
    å tenke tilbake på: tida i stallen som tenåring. Grytidlige morgener med foring, å bli møtt av trøtt humring fra verdens tryggeste dølahest.
    å glede seg til: Juleferie. Snø. Ny vinterjakke. To gratis kaffe på Stockfleths-kortet mitt.
    der du bor: Han jeg bor sammen med🙂
    der du kommer fra: åkrene om høsten, når det ligger halmballer strødd utover.
    i klesskapet: to kjoler fra en ung designer i Reykjavik (Skugga Donna).
    i skohylla: snøre-sko fra el Naturalista, som jeg ønska meg i minst et år før jeg kjøpte dem.
    på i-Poden: akkurat nå – Relax; the mountain will come to you, den nye plata til Cold Mailman.
    i dag: veggisburger-middag på TND med kjæresten.

    • #2 by slikejenter on oktober 17, 2010 - 7:39 pm

      Åh, så fint Susanne Sundfør-minne! Jeg elsker å ha sånne øyeblikk på konserter der man føler en sånn større sammenheng, eller noe.

      Og fint hestejente-minne. Jeg var også hestejente. Myk hestemule, som napper forsiktig… Fint!

  2. #3 by suziluz on oktober 17, 2010 - 9:23 pm

    Å le av: Jeff Green, «På minuten» på SR P1, mina vänner och mig själv när vi är på en märklig tur genom underliga associationslandskap.

    Å grine av: Leonard Cohen. Konserten i Globen i augusti var ett tre timmars gråtbonanza av ren lycka. Och skönhet, vänlighet, när människor är goda och glada, det rör mig på djupet.

    Å tenke tilbake på: Förra hösten, glädjen i nytt och hoppfullt, känslan av ro och enkelhet och händer som trivs tillsammans.

    Å glede seg til: Att få tid att skriva, att resa till värme, att få vardag med min alldeles nyinflyttade sambo.

    Der du bor: Folket, grönskan, livligheten, musiken, vänligheten.

    Der du kommer fra: Skogen, sjöarna. Och min barndomsbästis, den där vänskapen som vet allt och överlevt allt.

    I klesskapet: Koftan som passar till allt och jeansen som ger mig världens helt tveklöst snyggaste rumpa är vardagsfavoriter.

    I skohylla: Vardag – grön-lila kängor från Benetton, extravaganza – paljettskor med öppen tå och svindlande höga klackar från Bruuns Bazaar.

    På iPod-en: Laura Marlings senaste, Oren Lavie, Rachael Yamagata.

    I dag: Himlen. Klarblå, hög, mot tre minusgrader och sol och illande röda löv.

    • #4 by slikejenter on oktober 18, 2010 - 4:44 pm

      Fine fineste! Særlig å tenke tilbake på🙂

  3. #5 by Runnergirl on oktober 18, 2010 - 9:41 am

    Jeg liker bloggen din sååå godt! Der var det sagt:)

    Å le av: Monty Python, Pernille Sørensen, venner, hunden min som leker.
    Å grine av: Jeg gråter sjelden, men når paukene begynner å slå i Nidarosdomen og oratoriekoret synger de første strofene i Juleoratoriet.. Snufs! Likeså kunstverk generelt; en formiddag i Louvre og jeg stiller med mascara nedover kinnene. Selvsagt felles det tårer ved sorger og gleder også. Hmm, kanskje jeg gråter mer enn jeg tror..?

    Å tenke tilbake på: Minner generelt; sommer, vinter, høst, vår, kjærlighet, sorg.. En smule nostalgisk, ja:)
    Å glede seg til: Fremtiden, håper jeg! Jul med familie, venner, skiturer, maratonløp, kake, te, bøker, musikk – alt som venter oss hvis vi er så heldige å få leve livene våre.

    Der du bor: Jeg er in between byer nå, men med Paris trenger man knapt å nevne det fineste; alt er fint! Likevel; rusle på nærmeste baker og kjøpe frokost etter en laaaang løpetur, te fra Mariage fréres, kirkene, plassene, lange lunsjer i Marais, markedene.. I min andre by: Marka, de små butikkene på Bakklandet, ren luft, alle vennene, at man kan møte noen man kjente for 20 år siden på gaten, helt tilfeldig.

    Der du kommer fra: Siste setning ovenfor gjentas! Min andre by er byen jeg kommer fra.

    I klesskapet: Alle Chanelkjolene og skoene mine! Og det er vel svaret på neste punkt også.

    I skohylla:

    På iPod-en: Bach, Monteverdi, Buxtehude, Saint-Saen, Chopin, de fabelaktige russiske og eh.. Robyn, Ingrid Olava, Piaf og Lady Gaga!

    • #6 by slikejenter on oktober 18, 2010 - 4:46 pm

      Takk! Det er hyggelig å høre🙂

      Så fint at folk røres av musikk… jeg trodde ikke det var så vanlig, at flere blir rørt av film, noe mer visuelt. Jeg tar formodentlig feil. Og jeg skulle for øvrig likt og tatt en titt i klesskapet ditt!😀

  4. #7 by Elisabeth on oktober 18, 2010 - 7:04 pm

    Finest
    Å le av:
    Spontan øyeblikkshumor sammen med noen jeg setter pris på.

    Å grine av:
    Kjipe tårer: IRL-historier fra folk jeg kjenner om livet i en konfliktsone i verden. Gode tårer: Når jeg ser/opplever noe som uventa og kraftig rører ved hjerterota.

    Å tenke tilbake på:
    30årsdagen min, eller rettere sagt: Feiringa to mnd senere. Uovertruffen ever since!

    Å glede seg til:
    Neste sommers ferie! En leeeenge etterlengtet reise ser ut til å skulle bli virkelighet – og det betyr eventyr!

    Der du bor:
    Himmel, hav og fjell er rett utenfor døra. Jeg er ikke lenger hun kule som alltid er langt unna når det gjelder, jeg er tilstede. Hurra.

    Der du kommer fra:
    Himmelen, havet, fjellet og alle folkene som er der, uansett hva som skjer med livet mitt. Jeg er mer enn livet mitt.

    I klesskapet:
    Kjolen jeg arva etter bestemor, som opprinnelig var skreddersydd til hennes søster i London på 1940-tallet. Designerkjolen som jeg kostet på meg til broderens bryllup i 2002.

    I skohylla:
    Røde, halvhøyhælte jobbsko fra Clarks, vinterskoene fra Idontrememberwhere og de kremfarga penskoene mine som fortsatt ligger i ei eske i utlandet og vansmekter. (Skal hente dere snart, elsklinger!)

    På iPod-en:
    I can only imagine med MercyMe, alt fra ‘Venus, Texas’ med Vidar Busk, Jeff Buckley og Tonje Unstad.

    I dag:
    Valpen min i kosemodus. Alltid en vinner!

    • #8 by slikejenter on oktober 20, 2010 - 10:18 am

      Ingenting som en heidundrende 30-årsfeiring! Den skal huskes i lang tid.🙂

  5. #9 by Frøken Hamilton on oktober 18, 2010 - 8:55 pm

    jeg lagde et blogginnlegg om dette jeg! klikk inn på den hvis dere er nysgjerrige🙂

    • #10 by slikejenter on oktober 20, 2010 - 10:18 am

      kjekt – jeg har selvsagt kikka, nysgjerrig som jeg er🙂

  6. #11 by sandrabanan on oktober 19, 2010 - 1:58 pm

  1. Fine ting på en fin dag «
  2. Hva er finest? | Frk. Plosiv

Legg igjen en kommentar

