Litt som tran

Jeg er redd. Jeg er tretti år, og det blir ikke bedre. Jeg blir reddere, merker jeg. Vil utsette meg selv for mindre. Vil spare meg selv og være snill med meg selv. Klappe og klemme. Så ja, jeg er redd. Men jeg er reddere for å bli en sånn som aldri tør.

Det er lenge siden dette oppholdet ble planlagt. Og som med mange av mine ideer, virker de på avstand gode, jeg gleder meg og planlegger. Men når det nærmer seg begynner jeg å se skummelhetene, jeg kjenner stresset og jeg blir kald i magen når jeg tenker på at jeg skal til et sted der jeg kjenner ingen og vet ikke hva som venter meg. I det hele tatt.

But practice what you preach, damnit. Jeg snakker alltid om å ta sjanser, om å være tøff, om å gjøre ting man egentlig ikke kan, litt som Harald, bare at jeg tross alt setter grensen ved hopp i kollen. Det har gitt meg mange våkenetter, mange angstanfall, mange svette øyeblikk foran mengder av folk som skal høre hva jeg skal si. Men noe bra har det vel gitt meg også, i form av … jeg husker det ikke akkurat nå. Akkurat nå er hjertet litt for tungt til å huske. Men jeg vet det er der.

Så da jeg satte meg på flybussen med retning Gardermoen, og regnet sildret ned vinduene, fullstendig synkronisert med mitt eget, litt labre følelsesapparat, hadde jeg vel likevel en anelse om at dette var bra for meg. Litt som tran.

, ,

  1. #1 by koffeine on oktober 3, 2010 - 10:35 pm

    Jeg synes du er veldig tøff, og hadde neppe våget det samme selv. Jeg tror dette kommer til å gå veldig bra, og gleder meg til å høre mer. (Jeg vet ikke en gang hvor du er, har du nevnt det før mon tro?) Alt godt for uka som kommer🙂

    • #2 by slikejenter on oktober 4, 2010 - 4:45 pm

      takk takk🙂 litt i limbo foreløpig, så jeg samler meg og samler meg. har alltid med meg en bok for å ha litt selskap. jeg er i england!

  2. #3 by smgj on oktober 4, 2010 - 6:47 am

    Det går bra- og du kommer ut av det som nå fortoner seg som en kjøttkvern som en fin pølse.😉
    Ehm… jeg mente «sterkere», selvsagt.

    Seriøst. Å bygge seg fine bur av «jeg tør ikke» er fremdeles bur. Det er bedre å våge å prøve vingene.

    • #4 by slikejenter on oktober 4, 2010 - 4:48 pm

      fantastisk metafor!😀 ja, jeg hadde sikkert angret hvis jeg ikke hadde dratt. selv om de store opplevelsene ikke har kommet min vei ennå, så velger jeg å – foreløpig – ikke krisemaksimere. blir nok bra.

  3. #5 by Synline on oktober 4, 2010 - 8:41 pm

    Blir du lenge der borte da? Helt sikkert en super opplevelse, men det er jo lov å ha litt hjemlengsel innimellom likevel😉

    Gratulerer med vel overstått, forresten. Du er jo bare barnet😉

    • #6 by slikejenter on oktober 5, 2010 - 7:34 pm

      Jeg blir til jul. Så ikke særlig lenge i det større perspektivet… Og jeg har akkurat kommet og kjenner ikke en kjeft, som vi sier der jeg kommer fra. Så jeg gir meg selv lov til å være litt lost nå i begynnelsen. Det går seg til, forhåpentligvis🙂

      Bare barnet! JA, i et litt større perspektiv synes jeg fortsatt jeg er ganske ung🙂

Legg igjen en kommentar

