Warm spots

Jeg er ikke så fryktelig hipp og kul av meg, og jeg skjønner ikke at ting er trendy før de for lengst har gått over til å bli mote og allemannseie. Du finner ikke meg på utestedene de som vet går på – da har jeg i tilfelle forvillet meg dit ved den blotte tilfeldighet. På sånne steder for jeg aldri kontakt med bartenderen og de høye tynne damene dytter meg bort med de store veskene sine.

Neida. Jo, litt. På Hell’s Kitchen – da det var nyere og formodentlig mer trendy enn i dag – ble jeg en gang tråkket så grundig på at jeg sverget å aldri gå dit igjen. I’ve kept my word.

Men det er litt sannhet i det, da. Hot spots er ikke for meg. Jeg liker de lune, fine stedene som taler til min indre bedagelige tante. Favoritt-cafeen min stengte for ikke så lenge siden, så jeg er stadig på jakt etter erstatninger. Noen fine:

Wenche’s. Utrolig koselige folk som jobber der, særlig hun ene jenta som er skravlete og aldeles fryktelig sjarmerende. Gode ting å spise og drikke og på mystisk vis har en uteservering i Schweigaardsgate blitt fin. Veldig strøks- og nabolags-feel over stedet, men du føler deg velkommen selv om du er der for første gang.

Torgerstuen. Søstrene Torgerstuen er ikke bare vene og vakre, de er også kvalitetsvertinner på østkanten. Hjelpe meg så trivelig og så godt. Trangt og fint inne. Ikke fullt så trangt, men like fint, ute. Maten, bakverket… hadde jeg kunnet ville jeg skrevet en sang om det. Jeg blir lyrisk. Nam. God kaffe.

Javelin. Gørrkoselig. God kaffe. Og ligger på fortryllende Kampen, som i seg selv er nok til å senke pulsen og gi fred i sjelen. Best å sitte inne – veldig koselig – men det er da en benk eller to du kan vagle de på i formiddagssola, should you be so inclined.

Kaffefuglen. Oslos klart beste kaffe. Og det eneste stedet jeg har drukket chai i Oslo og vært fornøyd. Det eneste stedet. Ta med kaffe eller sitt og les avisen der. Tok meg veldig lang tid å skjønne at det faktisk var mange sitteplasser inne, men så er jeg heller ikke spesielt kjapp i oppfattelsen. Så nå hender det at jeg setter meg der med kaffen min. I en av de to stuene (jeg synes det ser ut som to stuer). Ute sitter du i brølet fra Pilestredet, noe som i og for seg ikke er så stas. Har aldri fått prøvd bar-tilbudet som visstnok skal være prima.

Og en ikke-bare-bare-kaffe-kafe:

Nighthawk Diner. Har fått en del pes og jeg skjønner ikke helt hvorfor. Ok, det er ikke spesielt billig, men hvor er det billig lenger? Jeg har vært der og drukket sært øl og gode drinker. Mye pent å se på kveldstid. Og jeg har vært der søndagssliten og spist fantastisk brunch med egg, bacon, hjemmelagde pølser, chili og pommes frites. Fantastisk nypresset appelsin juice og svart kaffe i strie strømmer. 200 kroner. Det synes ikke jeg er så galt. Veldig hyggelige servitører. Jeg fikk livslysten tilbake og greide til og med litt shopping etterpå.

  1. #1 by mannunderveis on september 7, 2010 - 8:24 am

    Da tror jeg jammen det blir Nighthawk’s etter jobb i dag! Takk for thumbs up – har vært skeptisk pga. alt peset! 😉

  2. #2 by slikejenter on september 7, 2010 - 12:37 pm

    Da håper jeg du blir like fornøyd som meg. Har også snakket med folk som har vært skikkelig misfornøyd, men jeg velger å tro at det er barnesykdommer.

  3. #3 by koffeine on september 8, 2010 - 5:52 pm

    Jeg synes Nighthawk Diner er koselig, og at de som jobber der er flinke. Har spist lunsj der en gang, og det var både godt og masse mat. Det er også et stort pluss med kaffe som aldri tar slutt 🙂 Det eneste jeg synes er dumt, er at vegetarutvalget ikke akkurat er til å juble over. Ellers høres alle de andre kafeene du nevner veldig koselige ut. De skal jeg skrive opp og prøve på rekke og rad!

    • #4 by slikejenter on september 9, 2010 - 6:29 am

      Så bra! Håper du liker 🙂

      Vegetarutvalget er vel også autentisk, jamfør en «american diner»… Ikke spesielt imponerende, altså. Men mater. Og kaffen. Milkshake er neste post på uttestingsprogrammet. Den ser MEAN ut.

  4. #5 by wine-fueled narcissism on september 8, 2010 - 9:58 pm

    Fuglen er fantastisk! Jeg er der omtrent hver morgen, og så ofte at det nesten er flaut, særlig siden jeg har mitt studiested i nabobygget. Visste du at de tilogmed oppfordrer deg til å ta med matpakka? I helgene hender det at vi kjøper skinker og oster og legger utover bordet, mens fantastiske Halvor lager byens beste drinker til oss. Prøv en spicey hombre om du vil ha en smaksopplevelse av de sjeldne! Og alt interiøret er til salgs! Alt! Fantastisk! 😀

    • #6 by slikejenter on september 9, 2010 - 6:30 am

      Jeg har hørt om den matapkke-policyen, men aldri kommet med min egen. Selvsagt helt genialt. Må få prøvd bar-fuglen en kveld!

      Sistnevnte fikk jeg vel snusen i på bloggen din, så takk 🙂

  1. Dere søkte « Slike Jenter

Legg igjen en kommentar

