Semesterstart

Det er studiestarttider og overalt hvor potensielle studenter ferdes står det mennesker og deler ut ting som a) opplyser om ting man vet – eller burde vite b) ingen ville kjøpt, men nå er det gratis c) gir rabatter på ting man vanligvis ikke ville kjøpt men nå er det billigere. Alle ser barnslig glade ut over kaffeprøver, munnskyllevann, nudler (uten fett), tyggegummi (uten sukker).

Jeg, ikke-student, smiler som en sol, ikke på grunn av greiene (ferdigsaus, liksom. I have never….!), men fordi jeg liker at noen tror jeg er student. Lykke til med studiestart, sier de. Takktakk, stråler jeg, og går på kontoret etter en tur i personalkantina.

Og overalt er det en sånn egen stemning, litt sånn elektrisk, skjønt ikke bra, men ganske bra likevel. Det er en spenning i lufta. Noen ansikter er engstelige, det er de som ikke har funnet noen ennå. Og så er det de som prater, prater høyt og ler, og ser ut som studentene i brosjyrene, de med mange venner, de som sklir rett inn. Ryggene deres er rettere og de virker roligere. De er roligere.

Jeg husker det godt. Det er ikke så lenge siden.

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

