Møterelativisme

Jeg tilhører yngste generasjon nordmenn som husker hvordan det var å ikke ha mobiltelefon. Da snakker jeg ikke for en kort periode, men som i no-friggin’-phone. Synes å huske at jeg klarte meg aldeles utmerket, på tross av tenåringstid, mye festing og møting og kjøring og henting her og der. På den tida satt vi faktisk hjemme å venta på at han skulle ringe. Nå venter vi overalt. Hvis man ikke ringte, eller ikke kom, da var det grunn til å bli forbanna. En avtale var hellig.

På den tida greide vi nemlig – å holde oss til avtalene våre.

Ah. Det var tider.

Jeg tror ikke vi greier det lenger. Å holde avtaler. Nå kan vi nemlig flikke på «hvor», «når» og «hvem» helt fram til siste sekund, og enda lenger for vi må jo si fra at vi ikke rakk bussen/trikken/banen eller at vi ikke fant nøklene eller lommeboka. Eller jakken eller akkurat de skoene, selv om vi så dem for fem minutter siden (eller det er kanskje bare meg?).

Hvorfor tenker jeg på slikt? Jo, for i dag kom den nye mobilen min i posten, og jeg kan endelig vende tilbake til verden as-I-now-know-it igjen. En verden med grafikk, mobilkamera og sms-arkiv. Bluetooth og 3G. Og ikke minst en deilig, lang telefonliste med alle jeg kan ringe for å utsette avtaler.

,

  1. #1 by smgj on august 5, 2010 - 7:54 am

    Så sant, så sant. For ikke å snakke om hvor kjekt det var å kunne være utilgjengelig. Iallfall som tenåring, synes jeg huske. 😀

    • #2 by slikejenter on august 5, 2010 - 9:10 am

      neeeeiiii, pappa, eg e ikkje her nu! husker på et tidspunkt at faren min NEKTET å ljuge for meg… 😉

  2. #3 by minsmartinis on august 5, 2010 - 8:47 am

    Ah! Jeg husker også godt hvordan det var å ikke ha mobiltelefon. Innimellom savner jeg det såpass mye at jeg bevisst har utviklet et løst og ledig forhold til mobilen utenfor arbeidstid. Deilig.

    • #4 by slikejenter on august 5, 2010 - 9:12 am

      Jeg også. Det er faktisk ganske greit å ikke bli helt lamma av ikke å ha mobilen innenfor rekkevidde til enhver tid. Verden går aldri under om man får den beskjeden en time seinere…

Legg igjen en kommentar

