Jeg lurer på

En del ting. Noen store. Noen små.

– Hvordan uttaler man egentlig -sch på norsk? Aschehoug tenkte jeg lenge skulle uttales ASSJEhaug. Det har jeg lært er feil. Men hva med f.eks. Busch? Rasch? Busk og Rask høres så stramt ut på så flotte navn. BUSSJ! Nå har selvsagt en tidligere statsleder gjort noe med assosiasjonene, der. Men likevel.

– Hvordan vet fugler alltid hvordan de skal fly? Fugleflokker pleier å fly i slike tøffe formasjoner som de skifter med nærmest militær presisjon. Kult! Kult! Hvordan? Hvordan?

– Hvordan kan folk stemme på FrP? Jeg koketterer ikke. Jeg lurer virkelig på det, særlig siden partiet har fått så stor oppslutning. Hvorfor? Hvorfor?

– Hvem styrer trafikklysene og hvorfor går det aldri galt?

– Hvorfor er Aleksander Skarsgård så unbelievably HOT?

(denne gleder jeg meg til btw)

– Hva er hemmeligheten bak god arbeidmoral? Kan noen gi meg oppskriften, eller anbefale et kurs? Jeg er villig til å betale godt.

  1. #1 by Alt godt on august 4, 2010 - 8:51 am

    Du uttalar det som hovudregel -sk. Altså Busk, Rask osv. Arbeidsmoralen kan eg ikkje hjelpe med, dessverre. 😉

  2. #2 by wine-fueled narcissism on august 4, 2010 - 11:14 am

    Jeg kjenner en med etternavn Busch, som sier Bussj. Tror han hører til unntaket i såfall.

    Det med frp har tre år med statsvitenskap ikke gjort meg særlig klokere på. Fremmedfrykt og latskap driver vel mange til urnene. Jeg forsøker å leve etter Kants kategoriske imperativ (veldig «riktig» akademisk å henge seg på en bølge, er det ikke?), og en verden av frp vil jeg ikke være begeistret over å ta del i. Det får meg til å la være (among other things selvfølgelig), men hva som får folk til å gi de sin stemme skjønner jeg ikke. Eller jo: Sjekk ut http://www.larstangen.blogg.no! DER har du løsninga! Han går langt i å promotere sitt medlemskap. 🙂

    Det med fugler har jeg også lurt på, men akkurat nå er det dette: http://www.youtube.com/watch?v=KMT1FLzEn9I jeg er mest nysgjerrig på. Hvordan er det mulig? Jeg mener, virkelig, hvordan?

    • #3 by slikejenter on august 4, 2010 - 6:16 pm

      den var ordentlig artig! men den må jo være manipulert…

  3. #4 by Martine on august 4, 2010 - 4:37 pm

    det fuglegreiene er lett! grunnen til formasjonene er for å utnytte vind og energi maksimalt, slik at de blir minst mulig slitne og klarer lengre turer til bla. sydligere strøk når været her blir kaldere. Hvordan de vet hvor de skal fly, vet jeg ikke, men er vel instinkter sikkert? Aschehoug er -sk, og hvorfor folk stemmer FrP lurer jeg like mye på som det du gjør. de to siste eier jeg ikke svar på, men forestiller meg at det sitter små veslefrikker med feler og tommelitener inni trafikklysene (og minibanker, og alt det andre automatiske) og gjør så vi kommer oss trygt og fungerende gjennom en hel dag.

    • #5 by slikejenter on august 4, 2010 - 6:15 pm

      hmmm. jeg har ikke gjort så god research på dette, skjønner jeg, mer sånn generell luring i mitt stille sinn. liker for øvrig veldig godt forklaringen om trafikklysene.

  4. #6 by Martine on august 4, 2010 - 4:37 pm

Legg igjen en kommentar

