Defining moments II

Jeg tenker på deg hver dag. Ikke hver time på døgnet, ikke så dramatisk, jeg holder forresten ikke tellinga. Jeg tenker på deg innimellom. Innimellom slagene. Hvor mye? Hva er mye? Jeg tenker på deg litt mer enn jeg burde. Litt mer enn jeg tenker på noen andre, kanskje. Enn noen andre enkeltpersoner. Jeg tenker også at jeg ikke burde tenke på deg, noe som strengt tatt også inngår i «å tenke på deg».

Jeg tenker ikke så mye på henne. Hun angår meg ikke. Hun er ikke min sak. Det er et ubevisst valg, det å ikke forholde meg til henne. Eller kanskje helt vanlig selvoppholdelsesdrift.

Jeg har lyst til å si noe til deg. Det er blitt vanskeligere med årene, merker jeg, det der å holde tett. Da jeg var tenåring, husker jeg, da skulle det aldri røpes om vi likte noen. Det var pinlig og fælt og helt krise. Det er annerledes nå. Det kjennes ikke flaut eller avslørende lenger. Det kjennes bare som det det er: Å by på mer av den man faktisk er. Og den man er liker man kanskje selv bedre enn da man var 17.

Jeg har sett hvordan du ser på meg. Jeg har sett hvordan blikket ditt henger på meg noen ganger, selv om hun er like i nærheten. Det er ikke sånn man ser på vennene sine.

Jeg har hørt hva du har sagt om meg. Jeg har hørt at du liker meg bedre enn du burde også. Kanskje det har vært en fase. Kanskje har du det bra som du har det. Hva vet vel jeg.

Kanskje jeg ville ødelagt alt hvis jeg sa noe. Kanskje vi ikke kunne vært venner lenger.

For hva skulle jeg sagt? «Jeg er keen?». Nei, det er ikke meg. Det er ikke det jeg ser for meg. Jeg ser for meg noe annet.

Jeg har lyst til å kikke litt på deg. Smile litt. Bare litt, for dette er ikke et smiletema. Det kan bli det – men ikke ennå. Deretter skulle jeg tatt sats – som man må gjøre når det er noe man gruer seg litt til. Og sagt:
– Jeg må innrømme en ting. Jeg har en .. jeg er, heter det, litt betatt av deg. Jeg vet du har kjæreste. Jeg vet jo det. Og det er sikkert urettferdig av meg å si noe som helst. Unødvendig. Men kanskje ikke. Jeg synes i grunn ikke du skal være sammen med henne. Jeg heier litt mer på meg. Jeg kommer ikke til å si eller gjøre noe mer enn dette. Ingenting. Men nå vet du.

Så vil jeg at du skal se litt himmelfallen ut. Eller – i hvert fall være litt himmelfallen. Så skal jeg smile, bare litt, igjen. Ta et skritt bak. Ta to frem. Også skal jeg kysse deg, sånn som jeg har kysset deg før, sånn som jeg kysser, når jeg vil, når jeg kan. Og du skal kysse meg tilbake. Sånn som du har kysset meg før.

Og så – så skal jeg snu meg. Og gå.

Og etter og ha tenkt meg om en stund så var det akkurat det jeg gjorde.

,

  1. #1 by mannunderveis on juli 5, 2010 - 7:03 pm

    Stående applaus til deg!

  2. #3 by mirakel on juli 5, 2010 - 7:56 pm

    Åååå! Der beskrev du dagdrømmen min! Jeg vil høre mer!!!!!

    • #4 by slikejenter on juli 6, 2010 - 7:33 am

      Jeg kan si det slik: Det var enormt befriende å si det!

  3. #5 by Bergljot on juli 5, 2010 - 10:35 pm

    Bra! Jeg heier på deg.

  4. #7 by Plosiv on juli 6, 2010 - 4:37 am

    Mer, mer!

    • #8 by slikejenter on juli 6, 2010 - 7:34 am

      Å, det kommer nok mer. Må bare tygge litt på hvordan jeg skal formulere det.

  5. #9 by Theme T on juli 6, 2010 - 7:37 pm

    Modig! All kred! Er også spent på fortsettelsen!

    • #10 by slikejenter on juli 7, 2010 - 7:56 am

      Ja, jeg synes også det var ganske modig gjort. Og takk. Forts. har kommet.

  6. #11 by mirakel on juli 7, 2010 - 4:55 pm

    Jeg skulle på en måte ønske jeg torde å gjøre som deg.. men jeg er ikke så flink til å takle det hvis det ikke går som jeg vil.. og jeg er nok ikke like «heldig» som deg (jeg tror neppe han har noen følelser for meg enda).

    Uansett. Jeg beundrer deg og modigheten din. Du er genial!

    • #12 by slikejenter on juli 7, 2010 - 9:37 pm

      Jeg vet ikke om jeg heller er så flink til å takle det. Har vært mange skudd mot egoet mitt denne våren. Men. Det føles rensende på et vis. Kanskje det blir lettere å få ham ut av systemet?

      Og tusen takk. Det betyr mye fra ei dame som deg.

Legg igjen en kommentar

