Festival for komfortsugne voksne

Jeg vet at den harde Roskilde-kjernen vil le høyt OG peke nese av meg, men jeg er for gammel og vis til å bry meg: Jeg skipper teltinga. Jeg skal bo på hotell. Pyse, sier du? Pingle?

Tja. Mulig. Jeg har prøvd, hatet og elsket festivalteltlivet. Og det er noe eget. Jeg har hatt noen av mine gyldneste øyeblikk i Roskilde-camper. Men. I år teller andre behov mer.

Grunnene til det er først og fremst: håpet om nattesøvn. Jeg sover lettest i verden, og husker enda med gru et nachspiel som aldri tok slutt i campen vår. Et nachspiel ingen i vår camp til slutt var deltagende i, men som vi likevel måtte høre på. Og til de av dere som måtte være i tvil: Fyllesamtaler høres enda dummere ut enn man frykter. Promille fungerer som en midlertidig lobotomi, som spesielt godt merkes når man diskuterer. Og jeg hørte på, mens min nesten-eks lå og kokte ved siden av meg og hadde lyst til å drepe alt som pustet. Meg inkludert.

Generelt råd: Ikke reis på festival med en kjæreste som det ikke funker med. Det er ingenting som tilsier at en uke med fyll, søvnmangel og regn vil reparere noe som helst. Tvert i mot, vil jeg si!

Varme brusebad. Brusebad (varme) høres enormt mye bedre ut enn dusj. Varme brusebad, altså, som jeg ikke må gå 5 km for å finne og deretter stå til knea i andres intimbarbering.

Frokost: At det i alle fall inntas et måltid som ikke er akkompagnert av alkohol er gull for kroppen og sjælen. Dansk rugbrød, oster, bløtkokte egg, juice… En kanne kaffe.

Hva jeg likevel får med meg?

Køene (always charming), konsertene, øldrikkinga. Gringo-bar. Årets beste strawberry daquiri. Den hysteriske, jublende følelsen når konsertene setter i gang. Nye venner. Gamle venner. Famling i mørket. Møtes hvor? (så var det dette med høyre og venstre igjen). Være litt lost. Finne dine igjen. Gleden ved å oppdage et nytt band. Tilfredsstillelsen av å se gamle helter. Skitne bein. Solbrente skuldre (åja, jeg har sett værmeldinga). Do-akrobatikk. Tuborg. Dansk. Den helt særegne, avslappa, fine, fine stemninga som du ikke finner på noen annen festival. Det er derfor vi elsker Roskilde.

Og søndag kveld: teltbrenninga. Og den vemodige følelsen som nesten gir deg lyst til å gråte.

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

