Jeg vil bare…

Da jeg studerte satte et par venninner av meg opp en liste på 66 (!) punkter som summerte opp hva de ville ha i en mann. Alle punktene ble ikke vektet like tungt, naturligvis, punkt 16 – fine overarmer* og punkt 31 – må spise kake, var naturligvis ikke like viktig som punkt 5 – ærlig eller punkt 51 – morsom å være sammen med.

En fyr jeg deala litt med en gang spurte meg på typ andre eller tredje date hva jeg så etter. I en mann, i en kjæreste, altså. ikke sånn generelt. Og jeg svarte etter beste evne, selv om jeg synes det er helt umulig å svare på. Det varierer, ikke sant. Det kommer an på. Jeg pludret i vei om ærlighet, omtenksomhet, humor, selvsikkerhet og jeg vet ikke hva.

Selv hadde han to krav (menn, altså. they keep it simple): Hun må være snill. Og hun må være sexy.

Alt annet var underordnet, mente han. Om hun var hylende morsom, modellpen, superintelligent eller kjempesosial – det var ikke så farlig. Ingen krav. Snill, fordi han hadde erfaring med en eks som var slem (yes, han brukte ordet slem, og i det la han uærlig, egoistisk og lite empatisk). Og sexy – vel – det gir seg selv.

Jeg ser poenget. Og skjønner hvorfor Unge frustrerte menn i sin tid skrev denne låta.

* Gir seg vel selv
** Jentene var av prinsipp skeptiske til menn som ikke likte kake. De mente det var unaturlig, og ville fått dem til å føle seg mindre vel.

  1. #1 by Kjersti on juni 10, 2010 - 10:15 pm

    Jeg har også en slik liste! Den inneholder 69 punkter. Ikke alt er like viktig, og den er ikke i rangert rekkefølge.
    Utdrag:

    1 En mann som sover stille

    11 Som bruker ironi og humor i vanskelige tider

    16 Som vil gå kveldsturer

    19 Som kan ta seg et glass vin (jeg er skeptisk til de som ikke drikker NOE)

    23 Som takler at jeg er direkte og rett fram

    35 Som er kjapp på badet

    41 Som liker å kjøre bil

    52 Som har sunne kjerneverdier

    58 Som kan ta frem barnet i seg, og ake etc

    59. Som er barnløs
    66 Snill i fylla
    67 Praktisk anlagt
    68 Passe kjekk
    69 Røyk og snusfri

    Ingen skal si at jeg er overfladisk 😉
    Men samtidig synes jeg ikke dette er veldig kravstort 🙂

    • #2 by slikejenter on juni 11, 2010 - 7:09 am

      haha, nei kjersti, du er da ikke kravstor! men som du sier: alt er jo ikke like viktig. 23 slår vel 45…? 😀

      but what the hell – det er gøy å lage lister!

  2. #3 by Maria on juni 11, 2010 - 2:31 am

    En mann som ikke drikker og ikke spiser kake er ikke en mann verdt å samle på!

  3. #5 by Mammadamen on juni 11, 2010 - 8:56 am

    Hehe:-)

    Jeg tenker at ting som kan fremstå som bagateller på en slik liste faktisk kan være viktigere enn man tror. Men dette forstår man kanskje ikke før hverdagen virkelig melder seg! Mannen min hadde for eksempel ikke førerkort da vi ble kjærester. I begynnelsen brydde jeg meg ikke så mye om det, og tenkte at det var lite viktig om denne fantastiske, snille, kjekke og omtenksomme mannen kunne kjøre bil. Men etter fire år inkludert en 14 dagers biltur i USA var jeg ganske så lei. Kanskje er ikke dette det beste eksemplet, for i motsetning til å like kake, kan man faktisk lære seg å kjøre bil. Og det har min mann gjort:-D

    God helg!

  4. #6 by wine-fueled narcissism on juni 11, 2010 - 11:10 am

    Jeg hadde aldri klart å tenke meg frem til en slik liste. I retrospekt er det vanskelig å mane frem forskjeller og likeheter, og jeg vil helst la det være med det. Kjærestene mine har variert i innhold og innpakning, that´s for sure.

    Fra en blond surfedude, en gal psykolog som er 10 år eldre enn meg, en bondegutt, en råner som bare ville danse swing hele dagen, en veldig feminin vestlandsk viking(!), en sinnsykt harry kjøleskapselger som elsket bilen sin høyere enn meg (true story), en fotballfreak med verdens største muskler, samt en rødhåra badboy som understreket til det kjedsommelig hvor mye penere jeg var med sminke. Water under the bridge.

    Før jeg nå for fem år siden traff mannen i mitt liv. Jeg ser ingen likheter mellom noen av de, og jeg vil helst slippe og lete etter de. Jeg vet bare at den skjeggete mannen med de snille øynene, den lidenskapelige væremåten og den samme livsnyterske holdning til livet som meg selv, som jeg deler seng med hver kveld er den jeg vil ha i livet mitt til den dagen jeg legger på røret. The End.

    • #7 by slikejenter on juni 11, 2010 - 11:34 am

      Jeg tror sånne lister er mest for gøy… Liker man noen, så sitter man ikke og krysser av punktvis. Men de fleste har vel noe de ønsker hos en potensiell significant other. Jeg faller vilt for gutter som får meg til å le, og som er oppmerksomme og kommer overens med vennene mine.

      men visst er de ulike! den obligatoriske fiskeren – obl hvis du er fra kysten haha – den balanserte buddhisten, den livlige afrikaneren, den pensjonerte modellen, den søkende amerikaneren, den svenske perfeksjonisten, den sprudlende energibomba… unt so weiter. jeg ser noen fellestrekk. bra folk. glade i mennesker. morsomme. ellers – helt ulike. og det er fint – både at jeg liker forskjellige folk og at jeg tross alt faller for de bra gutta. 😀

      høres ut som du har funnet en som matcher deg – og det er fantastisk!

      må ellers bare kommentere at kommentarene mine blir stadig lenger. kanskje jeg bare kan blogge rett inn i kommentarfeltet, haha 😀

Legg igjen en kommentar

