Reasons for asking

Det er tidlig på kvelden, jeg har et glass vin i hånda, aner fred og ingen fare. Så kommer det:

-Ja, hvordan går det med dere, egentlig?

Jeg har fått det spørsmålet mye i det siste. Et hyggelig spørsmål når alt er fint, og du kan, med et sånn smil som bare tvinger seg fram, et sånt tøylesløst smil, si: Det går kjempefint!. Men når alt er usikkert og dumt og leit så er det slitsomt at folk spør. I alle fall hvis man, som meg, ikke greier å si noe annet enn en versjon av sannheten. Ærlighet varer kanskje lengst, men den gjør ganske vondt og kan være ganske treig.

Jeg skjønner at mange spør fordi de bryr seg. Og det er hyggelig. Men de spør også fordi jeg ikke er gift eller noe sånt. Folk spør aldri om ekteskap eller samboerskap, men fordi jeg bare har en kjæreste kan alle spørre. Det er provoserende.

Så kan det være det er andre grunner.

-Ja, jeg lurer jo bare tilføyer du, i det jeg er på nippet til å si noe frekt om nysgjerrighet. -Jeg og alle andre menn i verden.

God forsvarsjobb. Jeg smelter litt. Ler litt. Mumler at nei herregud.

  1. #1 by aberlour on mai 4, 2010 - 9:04 am

    Det blir ikke bedre av å være samboer eller gift eller ha barn på vei etter 10 års samliv og 5 års ekteskap. 🙂 Folk spør likevel, og det er like kjipt eller fint at de bryr seg om eller med oss, alt ettersom hvem som spør.

    • #2 by slikejenter on mai 4, 2010 - 9:19 am

      virkelig? jeg har alltid hatt inntrykk av at terskelen er mye høyere for å spørre dem som har tatt en godt steg inn i World of Real Commitment (der man er bundet sammen av kontrakt, ekteskaps- eller samboer. eller gjeldsbrev ;). Men – det er kanskje bare noe jeg innbiller meg siden jeg per nu slett ikke er innviet i denne mystiske verden. Alt man går rundt og tror…

  1. Reasons for asking « Slike Jenter
  2. Tweets that mention Reasons for asking « Slike Jenter -- Topsy.com

Legg igjen en kommentar

