VeiledningVeilednang

Jeg visste aldri at jeg var en sånn kontrollfreak. Jeg beskriver alltid meg selv som laidback og rolig og suave. Okei, det er sjelden jeg sier det siste, jeg prøver å begrense kleinheten sånn i det daglige. Men jeg tenker det. Suave. Det er meg.

Og grunnen til at jeg tenker det er at jeg ikke blir stressa før det er god grunn til å bli det (ukjent menneske i senga, holde innlegg for 200 mennesker, kraftig turbulens på flyet). I go with the flow.

Eller gjør jeg det?

Jeg veileder. Det er ikke første gang, men det er første gang jeg lar det stresse meg. Det går ikke så bra nemlig. Med oppgaven. Selv synes jeg at det knapt har vært ende på alle poengerte innspill, alle gode forslag, og all begrunnet kritikk. Fra meg. Men, se.

Det viser seg å være utilstrekkelig.

Min student viser seg å ha tyngre for det enn jeg trodde. Enn jeg fryktet. Jeg har vanskelig for å akseptere at min visdom ikke når inn. Eller kanskje er jeg en dårlig formidler, og det er min feil at karakteren vil bli middelmådig (for det vil den bli).

Det er like før jeg tilbyr meg å ta over skrivingen.

Det er like før jeg blir sarkastisk.

Det er like før jeg …

(her blir bloggisten avbrutt av en kollega som banker på og spør om jeg lever i nuet. Hva man ikke må finne seg i når man prokrastinerer på jobb)

…det er like før jeg tar til tårene.

Frustrasjonstårene.

,

  1. #1 by annikken on april 30, 2010 - 9:14 am

    Men da har du gjort ditt! Hvilket fag er det du skriver doktorgrad i, forresten? Synes du høres ut som en flink og konkret veileder, jeg.

    Hmmm…lurer på om min veileder tenker det samme om meg…men jeg har bedt han si ifra, mange ganger, dersom han mener det blir en…litt middelmådig oppgave. Jobber med det han sier. Såfremt jeg ikke er uenig;)

  2. #2 by slikejenter on april 30, 2010 - 9:30 am

    Haha! Flink og konkret! Spørs om den stakkars bachelorstudenten kan være enig. Men jeg prøver. Og trøster meg med at uansett hva som ellers vil bli sagt om mine evner på den aktuelle front, så kan ingen ta meg på personlig hygiene: jeg lukter friskt av såpe.

    Jeg er litt overfølsom når det gjelder å røpe fagkombinasjonen min, da jeg er redd det fins lesere som vil skjønne hvem jeg er. Oslo er en liten by og jeg – jeg er så paranoid… 😉 men faglig vil jeg nok plassere meg innenfor samfunnsforskning/statsvitenskap – det er i alle fall derfra jeg henter teorien.

    Men Annikken, jeg er sikker på at du skriver en utmerket oppgave, og så lenge dere kommuniserer bra blir nok resultatet tilsvarende. Lykke til 😀

Legg igjen en kommentar

