The un-domestic goddess

Ikke sånn å forstå at jeg til daglig går rundt og betrakter meg selv som en gudinne, altså. Men det er litt trenden er det ikke, at vi skal være så flinke hjemme, på kjøkkenet og rundtomkring. Vi skal liksom sette pris på alle de små oppgavene i hjemmet som tilsammen utgjør hverdagslivet, vaske gulv med et smil mens vi lager ukemenyer og handler inn og fordeler oppgaver etter evne og lyst. Jaggu.

Jeg mener det må være grenser for selvbedrageri. Husarbeid kan gjøres levelig ved hjelp av effekter som a) høy, fengende musikk eller b) korte intervaller med belønning. Gøy blir det ikke. Personlig kan jeg i alle fall ikke tenke meg noe kjedeligere enn:

– å vaske klær (ja, på tross av oppfinnelse vaskemaskin finner jeg dette nærmest uutholdelig. Særlig alt etterarbeidet som opphenging, nedtaking og «bretting»*).
– å vaske gulv
– å skrubbe dusjen
– den evige tørkinga av benken. Hvor kommer alle smulene fra?
– å skifte sengetøy

Det er topp fem, tror jeg. Det må understrekes – jeg gjør likevel disse tingene selv om de er kjedelige. Jeg er ikke en gammel trygda ungkar som skjuler meg bak et jentete pseudonym. Men jeg gjør det med et grynt og et snøft og jeg utsetter det lengst mulig.

Likevel – bildet er ikke helt horribelt. Det er andre huslige sysler jeg lever godt med:

– å støvsuge (bare spør naboen under meg, som en gang banka på ved midnatt da jeg frenetisk støvsugde soveromsgulvet med et fornøyd (manisk?) smil. Jeg tilstår også gjerne at jeg støvsuger vinduskarmene med stor glede. Mye av gleden skyldes denne yndlingen. Støvsugeren, altså, ikke mannen)
– å lage mat (dette leder opp til min favorittsyssel nummer 1, nemlig å spise)
– å vanne blomstene. Når jeg husker det altså. Jeg er også veldig begeistret for å vandre rundt med min lyserosa sprayflaske og dusje de gjenlevende plantene (stadig færre). DA føler jeg meg som en domestic goddess in own castle.
– å vaske do (tro det eller ei, dette gir meg stor grad av tilfredstillelse. Hovedgrunnen, tror jeg, er at det tar innmari kort tid)
– å gå med søppel (det kan jeg nemlig gjøre på vei ut, på vei til noe morsommere)

Med det ønsker jeg samtlige en god helg, uten så altfor mange huslige sysler!

* hos meg går det mer i «stapping»

  1. #1 by martine on mars 19, 2010 - 10:04 am

    Helt enig med deg at det har blitt veldig populært og skulle være flink i hjemmet. Noen har flaks og er det automatisk, andre igjen må jobbe litt for å få det til. Jeg er periode-menneske, som i blant trår til og er superflink andre ganger tar det lang tid før støvsugern kommer fram.. merkelig det der. Men din topp fem-liste er ganske lik min egen, fysj så kjedelig sengetøyskifting er!
    Du er flink til å skrive, fått en fast leser i meg i hvertfall =) God helg!

    • #2 by slikejenter on mars 19, 2010 - 10:13 am

      ja, innimellom tenker jeg at det bor en husmor i meg også. men det er svært sjelden. det er så k-j-e-d-e-l-i-g å vaske. Skifte på senga? Ja, det er digg med rent sengetøy, jeg er ingen skjettmorris (som vi sier der jeg kommer fra), men milde moses for et ork. takk for komplimangen, du, jeg skal sporenstreks sjekke ut din blogg også 🙂

  2. #3 by smgj on mars 19, 2010 - 11:03 am

    Jeg er nokså sikker på at vi er kompatible – sånn rent bortsett fra at minst en av oss har feil kjønnspreferanse, da. Jeg liker iallfal 3 av de oppgavene du hater (dusjen, klesvasken og sengetøyskiftet) bedre enn matlaging (hat nr 1), støvsuging (hat nr 2), søppelbæring og dovasking.
    Du liker sikkert fyllet på pizzaen bedre enn skorpen rundt også? 😉

    • #4 by slikejenter on mars 19, 2010 - 11:58 am

      JA! Dette kunne blitt et vakkert samboerskap 😀

  3. #5 by Frøken Drageånde on mars 19, 2010 - 3:58 pm

    Elsker vaske klær (har falt i et inderlig kjærlighetsforhold med gubben sin Miele), hater å henge opp og brette.

    Her er det straks helg med rødvin og pasta gorgonzola, og konsert (http://www.youtube.com/watch?v=6_RhGwGypb4). God helg tebars!

  1. The un-domestic goddess « Slike Jenter
  2. The un-domestic goddess « Slike Jenter

Legg igjen en kommentar

