En av mange typer

Det fins så mange slags folk – eller, som min far pleier å si: «Det er mange dyr i arken» (oh yes, daddy-o. you are one of them).

Jeg vet at det er platt og forenklende å kategorisere folk, men jeg gjør det stadig vekk, kanskje mest for å more meg selv. Eller rett og slett fordi jeg observerer noe som overrasker, for eksempel at jeg stadig ser personer som minner om andre (de stille-forsakte-student-jentene, de moderlige-ivaretagende-damene (uansett alder), de korrekte-men-skye mennene). Ser jeg to eller tre av samme alen, ja da har jeg skapt en type.

Her om dagen så jeg et eksempel på bestemt kategori kvinne, den Tydelige Damen.

Det er nemlig en egen dametype. De har kanskje passert førti, men ikke seksti. De er over gjennomsnittlig høye, og de bærer seg liksom framover. De har kortklippet hår i en frisyre de utvilsomt har hatt en lengre samtale med frisøren om, og det er farget i en farge de kanskje burde snakket mer om (en rødlig nyanse av unaturlig). De flagrer rundt med gevantene sine (men de er ikke spesialpedagoger, og bruker ikke nødvendigvis lilla) og de solide smykkene de har fått av sine menn til jul.

Når de reiser går de med sekker. Ikke ryggsekker, men sånne mindre, som var litt poppe for 15 år siden. De tenker ikke på sekken sin, og føyser gjerne over andre med dem, mens det elegante skjerfet føyser over noen andre i front i det de putter bagen sin opp i hattehylla.

De drikker te, ikke kaffe, og teller bare kalorier inni seg. De snakker med høy stemme og har klare forventninger til omgivelsene.

I all hemmelighet er jeg litt redd for disse damene, men det hjelper litt å kjenne dem igjen, sånn at jeg kan snu litt på hodet i tide for å unngå mohair i kontaktlinsene.

  1. #1 by samadhi on mars 5, 2010 - 8:17 pm

    oh yes. det er de mange av. jeg lurer alltid på hvordan de var da de var yngre, for jeg tror det skjedde med de da de fylte 40.

    • #2 by slikejenter on mars 7, 2010 - 8:56 pm

      ikke sant? man er jo ikke født slik. må forskes litt på.

  2. #3 by Marita on mars 6, 2010 - 10:51 pm

    Åh.Den dametypen er den bestemte utgaven av ganske like damer i utseende, men som kommer med høytsvevende kommentarer om at trær har følelser,fluer kan snakke og vi kan kurere kreft med ginseng. Urteurtedamer kaller jeg den snille varianten (de har nemlig og slike frisyrer og flagrende gavanter,litt annerledes smykker vel og merke).

    • #4 by slikejenter on mars 7, 2010 - 8:57 pm

      åja, sånn som hun i den reklamen som sier at grønnsakene må bli kjent med hverandre 😀 hirrhirr!

  3. #5 by Dilli on mars 7, 2010 - 5:36 pm

    Hehe! Godt observert.. Jeg lurer også på hvordan de var som yngre..

Legg igjen en kommentar

